بازرسی فنی و مرکز آموزش – اجزای مختلف تاور کرین

بازرسی فنی و مرکز آموزش – اجزای مختلف تاور کرین

اجزای مختلف تاور کرین

این اعلان را به اشتراک گذارید

بازرسی فنی و مرکز آموزش

تاور کرین تاورکرین

اجزای تاور

اجزای تاور کرین در واقع مهمترین نقش را در عملکرد اصولی این جرثقیل های بزرگ ایفا می کنند. هر کدام از این اجزا، وظیفه مستقل و خاصی را به انجام می رسانند. اما هماهنگی میان آنها موجب شده تا یکی از بزرگ ترین و کاربردی ترین جرثقیل ها برای صنایع مختلف به وجود آید.  

تاور کرین چیست؟ 

ساختمان سازی یکی از صنایع حیاتی در سراسر جهان است. که برای جابجایی بار در طبقات مختلف ساختمان های بزرگ.، به جرثقیل های مخصوصی نیاز داریم. تاورکرین ها، جرثقیل های غول پیکری هستند. که در پروژه های بزرگ ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این ماشین غول پیکر، که با عنوان جرثقیل برجی نیز شناخته می شود.، دارای یک اهرم بسیار بزرگ است که می تواند به صورت ۳۶۰ درجه بچرخد و بار های ساختمانی را در محور های x و y و z جا به جا کند.  

تاریخچه تاور کرین

به طور کلی اندازه ارتفاع این جرثقیل ها باید از ارتفاع ساختمان‌ها بیشتر باشد. تا توانایی تخلیه بار در پشت بام ها را نیز داشته باشند. این جرثقیل ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که با نام اجزای تاور کرین شناخته می شوند. و متناسب با نوع تاور کرین ها، متفاوت می باشند. اجزای تاور کرین در واقع اصلی ترین بخش های این جرثقیل هستند. و بدون آنها، این جرثقیل برجی کاربردی نخواهد داشت.  

اجزای تاور کرین  قیمت خرید (فروش) تاورکرین 
اجزای تاور کرین

بخش های اصلی تاور

برای این که این جرثقیل های غول پیکر در هنگام جابجایی بار سقوط نکنند،. لازم است تا از بخش های مهمی برای حفظ تعادل آن استفاده گردد. تاور کرین ها در واقع اهرم های بسیار بزرگی هستند. که تعادل آنها با وجود سه بخش اصلی تامین می شود. نخستین بخشی که در این جرثقیل های غول پیکر به چشم می خورد، بخش پایه می باشد. این بخش همچنین با نام بخش مرکزی نیز شناخته می شود .و دیگر اجزای تاور کرین بر روی آن نصب خواهند شد.  .

بازوی تاور کرین، به عنوان بخش دوم این جرثقیل‌ها شناخته می شود. که وظیفه اصلی آن، حمل بار های سنگین می باشد. بازو همچنین یکی از اجزای اصلی تاور کرین است. و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بخش سوم و آخر در جرثقیل های برجی، پشت تاور کرین می باشد. در قسمت پشت تاور کرین ها، بلوک های بزرگ و سنگین بتنی قرار می گیرد. تا بدین ترتیب وزن قسمت جلویی و قسمت اهرم این جرثقیل ها حفظ شود.  

اجزای مختلف تاور کرین  قیمت خرید (فروش) تاورکرین 
اجزای مختلف تاور کرین

اصلی ترین اجزای تاورکرین

اجزای اصلی و حیاتی تاور کرین به طور کلی به دو قسمت قطعات الکترونیکی و قطعات فیزیکی تقسیم می شوند. این جرثقیل ها از آنجایی که تنها برای پروژه های بسیار بزرگ به کار می روند.، قیمت بسیار بالایی نیز دارند. که اصلی ترین دلیل بالا بودن قیمت آن ها، استفاده از قطعات غول پیکر و بسیار ایمنی می باشد. این جرثقیل ها در انواع مختلفی وجود دارند. و متناسب با آنها، حتی تا چند میلیارد تومان نیز قیمت خواهند داشت.

توجه داشته باشید که تاور کرین ها در انواع و مدل های مختلفی وجود دارند. و می توانند در اجزا و قطعات نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. اما ۴ قطعه اصلی در تمامی مدل های تاور کرین ها وجود دارد. از اصلی ترین اجزای تاور کرین می توان به پایه تثبیت، بازو، سکشن ارتفاعی و واحد گردان اشاره کرد. این ۴ قطعه به عنوان ثابت ترین قطعات در هر مدل از تاور کرین ها شناخته می شوند و هر کدام از آن عملکرد مخصوصی دارند.

بخش های مختلف تاور کرین  قیمت خرید (فروش) تاورکرین 

بخش های مختلف جرثقیل برجی

بازو (فلش و یا جیب )  تاورکرین ها

یکی از مهمترین اجزای تاور کرین، بازو می باشد. بازوی این دستگاه با نام های جیب و یا فلش نیز شناخته می شود و وظیفه جابجایی بار را دارد. بازوی این جرثقیل غول پیکر بسیار بزرگ است و بار را از زمین بر می دارد و در هر ارتفاع و طولی می تواند آن را جا به جا کند. باید توجه داشته باشید که برای جا به جایی بار های بسیار سنگین، باید آنها را در ابتدا بازو قرار دهید. انتها بازو نیز مربوط به بار های سبک تر می باشد. بازوی جرثقیل محدودیت وزنی دارد و اگر وزن بار بیشتر از حد استاندارد باشد، سقوط خواهد کرد.   

کانترجیب یا کن فلش

کانترجیب در راستای جیب قرار دارد و درست در مقابل آن قرار می گیرد. این بخش از تاورکرین دارای موتور و ادوات برقی می باشد و وزنی بالا دارد ( تقریبا معادل با پایه بتونی تاورکرین). وظیفه اصلی این بخش، حفظ تعادل تاورکرین است. این بخش نیز مانند جیب از یک طرف به بخش گردان و از طرف دیگر نیز آزاد است. هم چنین مانند جیب این بخش نیز با کابل یا میله های فلزی به تاج تاورکرین متصل می شود. نقش این بخش از تاورکرین، حفظ تعادل جرثقیل برجی یا تاورکرین می باشد و به همین دلیل به آن بازوی تعادل نیز می گویند. این بخش از تاورکرین معمولا از فلش یا جیب، کوتاه تر است.   

این بخش از تاورکرین دارای وزنه های تعادلی می باشد. این وزنه ها دارای ابعاد و وزن های متفاوتی هستند و وظیفه حفظ تعادل و ایمنی تاورکرین را برعهده دارند. این وزنه ها توسط نصاب های متخصص بر تاورکرین ها سوار می شوند و با اعمال نیروی مخالف در سیستم تعادل را به وجود می آورد. این که چه وزنه تعادلی برای آن استفاده شود بستگی به ظرفیت تعادل و طول بازوی جلویی دارد. هر چقدر که ظرفیت زیادتر باشد و طول بازوی عامل یا جیب بیشتر باشد، از وزنه های سنگین تری هم باید استفاده شود.   

گردان تاور کرین 

 گردان یا همان کله قندی، از دیگر اجزای تاور می باشد. وظیفه اصلی این قطعه، نگهداری از بازو و کانتر آن است و این فرایند را با استفاده سیم بکسل ها و میله های مستحکم آهنی انجام می دهد. شکل ظاهری واحد گردان، همانند مخروط است و محل نصب آن، قسمت فوقانی سیستم گردان می باشد. قیمت خرید (فروش) تاورکرین 

TOWER CRANE قیمت خرید (فروش) تاورکرین 
TOWER CRANE

کابین تاور کرین

از دیگر اجزا که در حرکت نقش دارند، کابین است. کابین اپراتور محلی است که فرد در آن قرار می گیرد و از آنجا به خوبی حرکت تاورکرین را کنترل می کند. درون تاورکرین شما می توانید اجزای کنترلی را مشاهده کنید که از آنها برای کنترل تاورکرین استفاده می شود. اجزای حرکتی تاورکرین

یک اپراتور باید به خوبی کار با این اجزا را بلد باشد. در یک اپراتور باید وسایلی برای ایمنی وجود داشته باشند (مانند کپسول آتش نشانی) و هم چنین دید اپراتور باید مناسب باشد در نتیجه شیشه ها نباید تار یا کثیف باشند. قبل از شروع کار در کابین، باید به خوبی همه چیز بررسی شود تا از ایمنی آن اطمینان حاصل شود. اجزای حرکتی تاورکرین

سکشن ارتفاعی چیست؟

سکشن ارتفاعی را می توان یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده تاور کرین. دانست. همانطور که از نام این قطعه مشخص است.، از آن برای بیشتر کردن ارتفاع این جرثقیل ها استفاده می شود. باید بدانید که قطعات ارتفاعی در تاور کرین ها به صورت جداگانه هستند و سکشن ارتفاعی جای آنها را باز می کند. عملکرد سکشن ارتفاعی به گونه ای است که در بین قطعات ارتفاعی قرار می گیرد و بین قطعات ارتفاعی، فاصله ایجاد می کند.

به همین ترتیب می توان یک قطعه ارتفاعی جدید را در پایه تاور کرین جایگذاری نمود. اندازه سکشن های ارتفاعی از قطعات ارتفاعی در پایه، بزرگ تر است و از آنجایی که در حین افزایش ارتفاع این جرثقیل ها، راننده باید از تسلط کافی و مناسب بر موقعیت خود برخوردار باشد، باید در اطراف سکشن ارتفاعی راهرو و نرده های ایمنی نصب نمود. یکی دیگر از اجزای تاور کرین، پایه می باشد.

پایه تثبیت چیست؟

پایه تثبیت در واقع یکی از مهمترین اجزا تاور کرین است و دیگر قطعات بر روی آن نصب خواهند شد. البته پایه ها در این جرثقیل های برجی، با توجه به مدل تاور ها متفاوت می باشد. اما در مدل فیکس یا ثابت تاور کرین ها، پایه ها در بتن ها جای می گیرند و یا در کالسکه های متحرک قرار خواهند گرفت.

تاورکرین  قیمت خرید (فروش) تاورکرین 

ترولی:

ترولی یا کالسکه حرکت از دیگر اجزایی است که در حرکت تاورکرین دخیل است. این بخش دارای ساختار فلزی به همراه چند رولیک است که برای حرکت ریلی قلاب روی جیب( فلش) استفاده می شود. ترولی در واقع همان بخشی است که سیم بکسل و قلاب به آن متصل هستند. به ترولی، شاریوت هم می گویند و می تواند دارای اتاقک بازرسی نیز باشد. حرکت این بخش توسط یک الکتروموتور انجام می شود. 

ترولی در واقع دارای یک سیستم حرکتی است که شامل الکتروگیربکس، سیم بکسل، درام سیم بکسل و سنسور است. سنسور ترولی به خوبی مقدار حرکت ترولی را اندازه می گیرد و آن را در کابین اپراتور به فرد نشان می دهد. اجزای حرکتی تاورکرین

قلاب:

از دیگر اجزایی که در حرکت تاورکرین نقش دارد، قلاب است. قلاب همان قسمتی است که به بار متصل می شود و آن را جابجا می کند. هوک یا قلاب به بار بسته می شود و بار را بلند کرده و جابجا می کند. قلاب باید دارای ضامن باشد(شیطانک). قلاب تاورکرین انواع مختلفی دارد و بر حسب نوع تاورکرین و نیازی که وجود دارد نوع مناسب آن انتخاب می شود.

اجزای تاور کرین به صورت مشترک در همه جرثقیل ها

اجزای تاور کرین ها تنها به موارد گفته شده محدود نمی شود. بلکه این جرثقیل ها غول پیکر، از اجرا کوچکتر و یا بزرگتری نیز تشکیل شده اند که وجود هر کدام از آنها، لازمه انجام فعالیت اصولی تاور کرین ها می باشد. سکوی تقویت پایه، یکی از اجزای جانبی تاور کرین ها است که پایه بر روی آن نصب می شود و این قطعه از جابجایی پایه جرثقیل جلوگیری می کند.

از دیگر اجزای جرثقیل تاور کرین، می توان به قلاب تاور کرین اشاره کرد. همچنین این قطعه با نام هوک نیز شناخته می شود و بار ها به وسیله آن جا به جا می گردند. در واقع این قطعه بر روی بازوی تاور کرین نصب می شود و بار به آن بسته خواهد شد. از دیگر اجزای بسیار مهم تاور کرین ها، کابین اپراتور می باشد.

از کابین اپراتور، به عنوان مغز تاور کرین نام برده می شود. و تمام دستورات اجرایی از طریق این قسمت اعمال خواهند شد. انواع سنسور ها، تابلوی کنترل و … در این قسمت قرار دارند و تنها اپراتور های متخصص می توانند وارد این کابین شوند. چرخ دنده ها، کابل درام تاور، سیم بکسل، سیستم هویست و … از دیگر اجزا سازنده این جرثقیل های غول پیکر می باشند.

تماس با PHQ

راه های ارتباط با ما: آدرس دفتر مرکزی : تهران – میدان ولیعصر (عج)، خیابان کریم خان زند،خیابان به آفرین، کوچه ششم، پلاک ۴، طبقه ۲ مشاور۰۲۱: ۰۲۱۶۶۷۴۲۸۳۷تلفن تماس : ۰۲۱۸۸۹۳۰۹۴۳شماره فکس: ۰۲۱۸۶۰۳۴۵۹۵تلفن مدیریت: ۰۹۱۲۱۱۵۴۳۱۸

فرم تقاضای بازرسی آنلاین

ما جهت تسریع در فرایند جواب دهی شما سیستم انلاین استعلام هزینه بازرسی رو ایجاد کرده ایم. خواهشمند هستیم ، شرکت های بازرس همکار صرفا در فرم استعلام مشخصات واقعی درج نمایند. ما همواره تلاش در ارایه بهترین خدمات را به جامعه مشتریان از جمله شرکت های بازرس همکار را داریم . واتساپ ۰۹۱۲۱۱۵۴۳۱۸

فرم تقاضا دوره آموزشی

برای تقاضای ثبت نام در دوره های آموزشی تک نفره یا گروهی فرم زیر را تکمیل کنید. ترجیحا از طریق واتس اپ ۰۹۱۲۱۱۵۴۳۱۸ می توانید در تماس باشید یا ۰۲۱۸۸۹۳۰۹۴۳ تقویم آموزش فنی جرثقیل لیفتراک PHQ – 1399

برای کاوش بیشتر

News

تخفیف عیدانه دوره های آموزشی جرثقیل و لیفتراک PHQ 1403

دوره های آموزشی جرثقیل  شرکت بازرسی فنی phq دوره های آموزشی جرثقیل به پاس همراهی شما عزیزان عیدانه ویژه ای در نظر گرفته این فرصت رو از دست ندید . از دوره های اموزشی موجود در تصویر میتوانید سه دوره را انتخاب بکنید و با قیمت باور نکردنی تقدیم  شما

ادامه مطلب>>

فهرست مطالب

جهت ارتباط با ما

با ما تماس بگیرید و در تماس باشید

© کپی رایت - بازرسی فنی و مشاوره مهندسی PHQ هیرسا کیفیت مجری بانک لیفتینگ LiftingBank.com