باربرداری شامل جابجایی بار با بارهایی از مبدا به مقصد است. در گذشته باربرداری بیشتر با دست و یا وسایلی مانند گاری انجام میشد. اما با گذشت زمان تجهیزات باربرداری هم مانند سایر حوزهها پیشرفت کرد و ماشینآلات و تجهیزات مکانیکی جای انسان را گرفتند. باربرداری توسط ماشینهایی مانند جرثقیل، باربرها و … استفاده میشود. تجهیزات باربری شامل اتصالات سیم بکسل و زنجیر، قلاب و … است. – شرکت بازرسی فنی PHQ – قلابها یکی از مهمترین اجزای تجهیزات باربری هستند و نقشی کلیدی در اتصالات باربری دارند. بنابراین باید در خرید قلاب نهایت دقت را به عمل آورد. گروه صنعتی سات پیچ نامی آشنا در ارائه دهنده با کیفیتترین تجهیزات باربرداریی هستند. شما میتوانید به این نام اعتماد کرده و جهت خرید انواع قلاب مانند خرید قلاب استیل و فولادی به ما مراجعه کنید. بازرسی ادوات باربرداری
انواع ظرفیت باربرداری
۱- بار اسمی نهاییTotal rated load
ماکزیمم باری است که در طول بوم و شعاع کار مورد نظر برای باربرداری مجاز شده است. وزن هوک و دیگر ابزارهای باربرداری به عنوان قسمتی از بار محسوب می شود.
۲- بار اسمیRated load
باری است که بایستی بالا برده شود که از کم کردن وزن هوک و دیگر ابزارهای باربرداری از باراسمی نهایی به دست می آید.
۳- ظرفیت باربرداریLifting capacity
ماکزیمم بار اسمی نهایی است که جرثقیل قادر به بلند کردن آن باشد.
۴- شعاع کارWorking radius
فاصله افقی در سطح زمین از مرکز سوئینگ جرثقیل تا خط عمودی از مرکز بار می باشد.
ماکزیمم شعاع کار، ماکزیمم شعاع کاریست که جرثقیل در آن قادر به باربرداری باشد.
۵- ارتفاع باربرداریLifting height
فاصله عمودی از سطح زمین تا هوک جرثقیل می باشد.
۶- طول بومBoom length
فاصله محوری بین پین اتصال ته بوم و پین اتصال قرقره سر بوم می باشد.
۷- زاویه باربرداریElevation angle
زاویه بین مرکز بوم با خط افق می باشد.
۸- طول جیبJib length
فاصله محوری بین پین اتصال قرقره سر بوم و پین اتصال قرقره روی سر جیب می باشد.
ادامه مطلب
۹- زاویه آفست جیبJib offset angle
زاویه بین مرکز بوم و مرکز جیب می باشد.
۱۰- سرعت باز شدن بومBoom extension speed
بیشترین سرعت باز شدن تلسکوپ بوم می باشد.
۱۱- سرعت افزایش زاویه بومBoom elevation speed
زمانی که لازم است تا بوم با کمترین طول از پایین ترین نقطه به بالاترین نقطه خود برسد.
۱۲- سرعت پیچیده شدن سیم بکسلsingle line speed – winding upspeed
بیشترین سرعت پیچیده شدن سیم بکسل در یک دقیقه بر روی درام می باشد.
۱۳- سرعت هوکHook speed
ماکزیمم سرعت بالا رفتن هوک در دقیقه می باشد. سرعت هوک از تقسیم سرعت سیم بکسل بر تعداد لای آن بدست می آید.
۱۴- سرعت سوئینگSwing speed
بیشترین تعداد گردش دستگاه بر دقیقه می باشد.
۱۵- بیشترین عکس العمل جک در عملیات Maximum jack reaction inoperation
بیشترین فشار در نقطه اتکا جرثقیل بر روی زمینمحل استقرار جک های پایه می باشد، هنگامی که جرثقیل با حداکثر بار خود، سوئینگ کند. هنگامی که جک های پایه کاملا باز شده باشند، این مقدار به عنوان ماکزیمم عکس العمل جک نامیده می شود. زمینی که جک های پایه بر روی آن مستقر می شود باید برای این منظور آماده شده باشد.
مرکز ثقل center of gravity
نقطه ای از جسم که به عنوان مرکز وزن آن محسوب می شود که معمولا در اجسام متقارن در وسط آن می باشد و اگر این نقطه زیر قلاب جرثقیل قرار بگیرد بار بصورت تراز بلند می شود. مرکز ثقل بارها معمولا با علامت CG نمایش داده می شود.
بازرسی توسط کارشناسان و بازرسین خبره در این حوزه انجام میگردد
لازم به ذکر است شرکت ما با بیش از ۱۵ سال تجربه در خدمت شما عزیزان میباشد
جهت ارتباط با بخش فنی PHQ با شماره تماس ۰۹۱۹۸۹۴۸۲۸۶ تماس حاصل فرمایید .
بازرسی فنی
بر مبنای یک اصل مهم بنا شده است که اطمینان خوب است ولی کنترل بهتر است .
استاندارد ها و قوانین بر مبنای حوادث نوشته شده اند. یعنی افرادی در مجاورت استفاده از جرثقیل ها و لیفتراک ها و بالابر ها مصدوم شدن یا کشته شده اند و بر مبنای آن حوادث استاندارد ها نوشته شده است. یه بخشی از استاندارد بازرسی فنی جرثقیل ها و لیفتراک ها بر مبنای آمار های حوادث صنعتی و بخشی بر مبنای نظرات کارشناسان و تولید کنندگان و مصرف کنندگان جرثقیل ها نوشته شده است. مصرف روزانه جرثقیل های سقفی در کارگاه ها و یا تاورکرین ها و جرثقیل های ماشینی در پروژه ها و کارگاه های ساختمانی نباید ما را از خطرناک بودن این تجهیزات غافل کند. یک اشتباه اپراتور آموزش ندیده یا یک قطع کن یا لیمیت سویچ جرثقیل اگر در زمان خودش کار نکند حتما میلیارد ها تومان خسارت به جا خواهد گذاشت.
شرکت بازرسی
تخصصی PHQ با بیش از ۱۵ سال تجربه تخصصی در حوزه جرثقیل های سقفی ، تاورکرین ، جرثقیل ماشینی و لیفتراک و بالابر و کلایمر و همچنین تربیت صد ها بازرس فنی و هزاران مدیر ایمنی همواره تلاش کرده است تا بهترین خدمات و اطمینان خاطر را به مشتریان خود ارائه نمایید . سابقه طولانی ما در این حوزه و ارتباطات گسترده در سطح بین المللی و از همه مهمتر اطمینان خاطر شما در زمان حضور دقیق بازرسان PHQ رمز موفقیت ماست. شبکه گسترده مدیران ایمنی و بازرسان فنی دو بازوی قدرتمند ما در سطح پروژه های ملی و بین المللی است.
شرکت بازرسی فنی PHQ
با توجه به سابقه طولانی مدت خود در صنعت ماشین آلات و بازرسی کالا
شرکت ما با بازرسین مورد تایید PHQ در سرتاسر جهان جهت بازرسی های مورد نظر شما
اپراتور جرثقیل با جرثقیل کار می کند ، آنها جرثقیل را هنگام انتقال بار از یک مکان به مکان دیگر ، هدایت می کنند ، اما این به این معنا نیست که کار آنها ساده است.اپراتورهای جرثقیل ، جرثقیل ها و سایر تجهیزات بالابرنده را کنترل می کنند.انواع مختلفی از جرثقیل ها وجود دارد ، مانند جرثقیل های سیار ، جرثقیل سقفی ، جرثقیل برجی ، جرثقیل دروازه ای و غیره.اپراتورهای جرثقیل ، ماشین آلات بالابر را با استفاده از دکمه ها ، اهرم ها و پدال کنترل می کنند.آنها بارهایی را به بالابرها و جرثقیل ها متصل می کنند و با خیال راحت آنها را برمی دارند.گاهی اوقات آنها تجهیزات را نصب و تعمیر می کنند.
وظایف و مسئولیت های اپراتور جرثقیل همچنین شامل موارد زیر است:
انجام بازرسی تجهیزات
پیروی از پروتکل های و استاندارد های ایمنی
انجام تعمیر و نگهداری معمول مانند تمیز کردن و روغن کاری
نظارت بر پایداری جرثقیل و وزن بار
گزارش هرگونه مسئله به سرپرست
انتقال مواد به اطراف سایت طبق یک برنامه
اپراتور باید روزانه ماشین آلات و تجهیزات را بازرسی کند ، روش های معمول نگهداری و تعمیرات جزئی را در صورت لزوم انجام دهد و در صورت لزوم درخواست های تعمیر اضافی از مکانیک را شروع کند.
جرثقیل ها ، بالابرها و سایر تجهیزات را باید با استفاده از روش های استاندارد کار کنترل کند تا از حمل و نقل موثر مواد و ایمنی برای همه پرسنل در محل اطمینان حاصل کند.
اپراتور هم چنین باید قبل از شروع هر شیفت کاری به برنامه مدیر سایت گوش دهد و تمام کارهای مورد نیاز را با نظارت دقیق و در مهلت های تعیین شده انجام دهید.
مدرک خاصی برای این نقش لازم نیست.اپراتورهای جرثقیل با گذراندن دوره های کارآموزی مربوطه و با کار در محل تجربه کسب می کنند.آنها دارای گواهینامه رانندگی تجاری و معمولاً یک گواهینامه مربوطه هستند.
اپراتورهای جرثقیل کارآموز ، تحت نظارت اپراتورهای جرثقیل باتجربه قرار می گیرند تا درک خود را از صنعت افزایش دهند و مهارت های خود را توسعه دهند.برنامه های کارآموزی معمولاً بین یک تا شش سال طول می کشد.
دقت و آگاهی از مقررات و پروتکل های ایمنی برای آنها ضروری است.مهارت های مهم دیگر برای اپراتور جرثقیل شامل هوشیاری ، هماهنگی چشم و دست ، توجه به جزئیات ، داشتن مهارت کار تیمی خوب ، داشتن صبر و توانایی آرامش در شرایط استرس زا ، توانایی کار در شرایط پر سر و صدا و توانایی پیگیری دقیق دستورالعمل ها است.بنابراین اگر مهارت های ارتباطی ، قضاوت عالی و توانایی خونسردی در شرایط استرس را دارید ، ممکن است این حرفه برای شما مناسب باشد!
بیشتر اپراتورهای جرثقیل در صنایع مختلفی از جمله ساخت و ساز ، معدن ، پالایشگاه ها ،کشتی سازی ، راه آهن ، تولید فلزات ، انبارداری ، ذخیره سازی یا حمل و نقل مشغول به کار هستند.
رعایت نکات ایمنی هنگام کار
هنگام کار با جرثقیل ، ایمنی در الویت است.اپراتورهای جرثقیل ، آموزش دیده اند تا با خیال راحت کار کنند و اقدامات احتیاطی ویژه ای را برای محافظت در برابر آسیب انجام دهند.برخی از جرثقیل های قدیمی می توانند بسیار پر سر و صدا باشند و استفاده از محافظ گوش بسیار ضروری است.بعلاوه آنها باید بینایی خوب و هماهنگی عالی بین چشم و دست داشته باشند.همچنین باید از لباس محافظ مانند کلاه ایمنی استفاده کنند.
استقامت اپراتور جرثقیل بسیار مهم است ، چون آنها باید ساعت های طولانی کار کنند و حرکت یکسانی را چندین بار تکرار کنند.بسیاری از آنها به صورت شیفت ۸ ساعته استاندارد کار می کنند ، اما ساعات کار ممکن است شبانه روز باشد.به عنوان مثال ، شرکت های تولید کننده معمولاً ۲۴ ساعته کار می کنند و به سه شیفت اپراتور نیاز دارند.
بالابرهای آکاردئونی (قیچی) = این بالابرها از ارتفاع ۳ متر تا ۳۰ متر، جهت کار در ارتفاعات مختلف تولید میگردد. این نوع بالابرها جهت استفاده در زمینههای ساخت و ساز، خدمات عمومی، شستوشو، تعمیرات، نگهداری، رنگ آمیزی، آزین بندی و… ساخته شده که برای استفاده آسان در فضاهای باریک مناسب است. ظرفیت بالا، سطح وسیع سکو، امکان کار همزمان چندین نفر، ارتفاع بسته شده کوتاه و تکانهای اندک در ارتفاع از مزیتهای این نوع بالابر است. بالابرهای سیار قیچی میتواند خود محرک، قابل یدک و یا قابل جابجایی توسط نفر باشند. انواعی که مجهز به موتور دیزل یا موتور بنزینی هستند جهت کار در مکانهایی با سطوح ناهموار و انواع دارای موتور الکتریکی جهت کار در فضاهای داخلی مناسب میباشند. ظرفیت سبد این دستگاهها از ۲۳۰ کیلوگرم تا ۲۰۰۰ کیلوگرم میباشد.
بالابرهای مفصلی
جهت دسترسی به ارتفاعات مختلف از ۱۰ الی ۲۵ متر، در هر مکانی که تعمیر، نگهداری و خدمات نیاز باشد، قابل استفاده است. حرکت بازوهای (بوم) این مدل بالابرها به شکل مفصل بوده و قدرت مانور بالایی را ایجاد مینماید. این نوع بالابرها نیز دارای انواع خود محرک (دیزلی، برقی، هیبریدی) و یا قابل نصب بر روی خودرو و نبز قابل یدک بوده و دسترسی افقی از ۵ متر به بالا را ایجاد مینمایند. ظرفیت این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم به بالا متغیر است.
بالابرهای تلسکوپی
این نوع بالابرها دسترسی از ۱۲ متر تا ۱۰۰ متر را امکانپذیر میسازند. حرکت بازوی (بوم) این مدل بالابرها به صورت تلسکوپ بوده و به همین دلیل دسترسی به ارتفاع بسیار زیاد را ممکن میسازد ولی در مقایسه با نوع مفصلی از قدرت مانور کمتر و نقاط کور بیشتری برخوردار است. برخی از مدلهای این دستگاه دارای یک بازوی متحرک نهایی (Jib) یا اصطلاحاً فلای بوم، جهت دسترسی هرچه بیشتر به سطح افق میباشد. این بالابرها نیز دارای انواع خود محرک (دیزلی، برقی، هیبریدی) و یا قابل نصب بر روی خودرو و نیز قابل یدک هستند. ظرفیت این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۵۰ کیلوگرم متغیر است و در برخی مدلهای خاص به ۱۰۰۰ کیلوگرم نیز میرسد.
بالابرهای مفصلی-تلسکوپی
این نوع بالابرها دسترسی از ۱۴ متر تا ۴۵ متر را امکانپذیر میسازند. این نوع از بالابر دارای دو نوع بازو (بوم) یکی با حرکت مفصل مانند و دیگری با حرکت تلسکوپ مانند میباشد. به همین جهت در مقایسه با انواع مفصلی و یا تلسکوپی از قدرت مانور بسیار زیاد و نقاط کور کمتری برخوردار است. برخی از مدلهای این دستگاه نیز دارای یک بازوی متحرک نهایی (Jib)، جهت دسترسی هرچه بیشتر به سطح افق بوده که قدرت مانور و سهولت استفاده را بسیار افزایش خواهد داد. این بالابرها نیز دارای انواع خود محرک (دیزلی، برقی، هیبریدی) و یا قابل نصب بر روی خودرو و نیز قابل یدک هستند. ظرفیت این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۵۰ کیلوگرم متغیر است.
با نصب بالابرهای بوم لیفت مفصلی، تلسکوپی، یا مفصلی-تلسکوپی و همچنین بالابرهای قیچی بر روی خودروهای باری، انواع بالابرهای خودرویی تولید میشوند. این نوع بالابرها برای طی مسافتهای طولانی، جهت استفاده شهری، برون شهری و خدماتی مناسب بوده و دسترسی از ارتفاع ۱۰ متر تا ۱۰۰ متر را امکانپذیر میسازد. ظرفیت این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۵۰ کیلوگرم متغیر است و در برخی مدلهای خاص به ۱۰۰۰ کیلوگرم نیز میرسد.
بالابرهای قابل یدک
این نوع از بالابرها با قابلیتهای چندگانه جهت استفاده در محیطهای داخلی و خارجی با دسترسی ارتفاع ۵ الی ۲۲ متر تولید شده و یکی از بهترین انواع بالابر، برای استفادههای حرفهای و یدک کشیدن در مسافتهای طولانی به حساب میآید. حجم کم و سبک بودن این ماشینها به همراه چرخهای خودرویی استفاده شده در آن، این امکان را فراهم میکند تا به هر سایت کاری و سطوح ناهموار خاکی و شنی یدک کشیده شود. جکهای جانبی آن قابلیت تعادل و تثبیت حتی روی زمینهای ناهموار را دارند. بالابرهای قابل یدک در انواع تلسکوپی، مفصلی، مفصلی-تلسکوپی و آکاردئونی موجود میباشند. ظرفیت این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۰۰ کیلوگرم متغیر است.
بالابرهای ریلی دستی (Push Around Platforms)
این بالابرها سبک، کم حجم و طراحی شده جهت محیطهایی با سطوح کف با مقاومت پائین و شکننده میباشد. این نوع پلاتفرمهای الکتریکی جهت محیطهای داخلی با سطح هموار مورد استفاده قرار میگیرد. بالابرهای الکتریکی تک ریل از ارتفاع ۷ الی ۱۴ متر موجود میباشد، بسیار سبک بوده و قابلیت جابجایی بسیار آسان و قیمت پایینتر دارند ولی در عوض در مقایسه با دیگر بالابرها از ظرفیت کمتر، تکانهای بیشتر، ارتفاع بسته شده بیشتر و عمر کمتری برخوردارند. برخی از انواع ۲ ریل و ۴ ریل نیز برای ارتفاعات بالاتر وجود دارند که در مقایسه با مدلهای تک ریل از نوسانات کمتری برخوردار است و سکوی کار وسیع تری دارد.
بالابرهای عمودبر (Vertical Masts)
پلاتفرمهایی ایدهآل جهت استفاده در مکانهای با دسترسی سخت میباشند. بالابرهای عمودبر بصورت مستقیم از ارتفاع ۶ تا ۱۰ متر صعود مینمایند. این بالابرها عمدتاً جهت کارهای تعمیر و نگهداری و استفاده در انبارها و فروشگاهها مورد استفاده قرار میگیرند. این بالابرها قابل استفاده در محیطهای داخلی و خارجی بوده و با استفاده از لاستیکهای سفید هیچگونه ردی از خود روی کف محیط کار باقی نمیگذارند.
بالابرهای عنکبوتی(Spider Lifts)
بالابرهای عنکبوتی بصورت قابل توجه قابلیت کار در ارتفاع را افزایش میدهند. نیاز به فضای کم و ارتفاع دسترسی بالا این بالابرها را قادر میسازد تا از هر مانعی برای رسیدن به محل کار به راحتی عبور نمایند. عرض کم این نوع بالابر در هنگام بسته شده عبور از دربها را ممکن ساخته و در مدلهای تسمهای عبور از سطوح ناهموار خاکی، چمن و حتی بالاروی از پله امکانپذیر است. نیروی محرکه قدرتمند، قدرت مانور بالا و توزیع وزن مناسب را در این بالابرها تضمین مینماید. طراحی ویژه جکهای جانبی اجازه استفاده از بالابر را تا شیبهای ۴۰ درجه به این دستگاهها میدهند.
https://phq.ir/wp-content/uploads/2023/08/بالابرهای-مفصلی.jpg12001600mohammadreza rostamihttps://phq.ir/wp-content/uploads/2021/03/phq-logo.pngmohammadreza rostami2023-08-22 13:46:072023-10-21 20:53:29انواع بالابر و کاربرد آن PHQ
قلاب یا هوک در جرثقیل سقفی، بخشی مهم و اثرگذار در فرآیند عملکردی جرثقیل است. هوک بخشی از جرثقیل است که در تماس مستقیم با محموله قرار دارد و در واقع عضو پایانی و نهایی سلسله فرآیند بالابری در جرثقیل محسوب میشود، بنابراین از اهمیت ویژهای برخوردار است و توجه به آن، انتخاب نوع و جنس درست و دقت در استفاده و نگهداری از آن امری بسیار مهم محسوب میشود. برای آشنایی بیشتر با قلاب یا هوک جرثقیلهای سقفی، دروازهای و بازویی تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.
قلاب جرثقیل سقفی
قلاب جرثقیل سقفی یک بخش مهم در بالابرهای کارگاهی و صنعتی ست. این مجموعه وظیفه بلند کردن و پایین گذاشتن بار در مکان مشخص و نگهداری بار یا تجهیزی درهنگام اجرای عملیات (مثل عملیات اورهال) را به عهده دارد.
قلاب بالابر معمولاً مجهز به یک گیره ایمنی برای جلوگیری از جدا شدن زنجیر بالابر یا طناب سیمی است که بار به آن متصل است. قلاب ممکن است یک یا چند قرقره داخلی مانند بلوک و دستگیره برای افزایش نیروی بالابر داشته باشد. احتمالاً میدانید که استفاده از سیستم قرقره باعث صرف نیروی کمتری برای برداشتن بار میشود و به موتور برقی یا انسانی که بار را بالا میکشد، فشار بسیار کمتری وارد میکند.
استفاده از قلاب آسان است و در صورت لزوم میتوان آنها را با قفل محکم کرد تا بار رها نشود. قلاب جرثقیل کارگاهی همچنین میتواند به انواع مختلف اتصالات متصل شود و به افراد امکان میدهد انواع مختلف بارها را بدون تغییر اتصال قلاب جابجا کنند.
قلاب همچنین، علاوه بر استفاده برای اتصال بارها، میتواند به عنوان یک نقطه اتصال برای اتصالات جرثقیل مانند توپهای تخریب نیز عمل کند. از اتصالات توپ سنگین و جرثقیلها میتوان برای تخریب سریع یک سازه به عنوان بخشی از پروژه تخریب استفاده کرد. سازندگان جرثقیل اغلب مجموعهای از لوازم جانبی طراحی شده برای کار با محصولات خود را تولید میکنند، از جمله قلابها و اتصالات با اندازههای مختلف.
قسمتهای بالایی قلاب جرثقیل سقفی معمولاً از اجزایی مانند بکسل، زنجیر یا طناب تشکیل شده است.
قلاب یا هوک جرثقیل سقفی |
اجزای قلاب جرثقیل سقفی
قرقره قلاب (یا فولی)
هوک
تراورس قلاب
مهره
کف گرد
شیطانک: شیطانک قلاب جرثقیل سقفی یکی از اجزای اصلی قلاب است. نام دیگر شیطانک، ضامن یا چفت قلاب جرثقیل است. در صورت عدم استفاده از این بخش، احتمال جدا شدن بار از قلاب وجود دارد. بنابراین توصیه میشود برای حفظ امنیت حتماً شیطانک را فراموش نکنید.
شیطانک قلاب جرثقیل سقفی |
کلاس کاری قلاب جرثقیل سقفی
قلابهای جرثقیلهای سقفی دارای کلاس کاری متفاوتی هستند که با توحه به کلاس کاری جرثقیل و مقدار وزنی که نیاز است تا جرثقیل بردارد، باید قلاب مورد نظر را انتخاب کنید. عدم انتخاب درست قلاب مناسب، یا باعث ایجاد خطر و ناامنی در استفاده از جرثقیل و یا باعث اتلاف هزینه و استفاده نادرست از منابع میشود.
کلاسهای قلاب جرثقیل از این قرار هستند:
۱ تن، ۳ تن، ۵ تن و ۶.۳ تن
۱۰تن، ۱۵ تن و ۲۰ تن
۲۵ تن، ۳۰ تن و ۴۰ تن
۶۰ تن، ۸۰ تن و ۱۰۰ تن
انواع قلاب جرثقیل سقفی
قلاب جرثقیل نقطه اتصال جرثقیل به بار و محموله است و برای محکم کردن زنجیر و طنابهای متصل به بارهایی مانند جعبهها، تیرهای ساختمانی و ماشین آلات طراحی شده است. قلابها در سبکهای مختلف برای رفع نیازهای مختلف تولید میشوند و مانند سایر قطعات جرثقیل، برای اندازه و نوع بار، طبقهبندیها و انواع مختلفی دارند. انواع قلاب جرثقیل سقفی به ۶ دسته زیر تقسیم میشوند:
دسته دار
دسته دار برای حمل بارهای کوچک
دسته دار با چشمی برای زنجیر
دسته دار با چشمی برای سیم بکسل
دسته دار C شکل
دسته دار C شکل با چشمی برای سیم بکسل و زنجیر
با توجه به کاربرد نیز، جرثقیلها به انواع زیر تقسیم میشوند:
قلاب جرثقیل سقفی تکی و دوبل: نوع اول برای بلند کردن تا ۷۵ تن بدون برهم زدن تعادل تجهیزات ایدهآل است. در حالی که نوع دوم از نظر کنترلی مزایای بیشتری دارد و برای بارهای بالای ۷۵ تن به کار میرود.
قلاب چشمی: شامل یک زنجیر یا پیوند برای اتصال دائمی است که به قلاب جوش داده میشود. با قلاب چشمی، انعطافپذیری بسیار بیشتری از نظر حرکت و ارگونومی برای قرار دادن قلاب و ایمنسازی بار بدست میآورید.
قلاب چرخان
قلاب آهنگری
قلاب درام: برای بلند کردن بشکه یا درام استفاده میشود.
هنگام انتخاب قلاب مناسب به این نکات توجه کنید:
براساس مطالب گفته شده، در انتخاب، سفارش و تهیه و تحویل قلاب جرثقیل سقفی مناسب شما باید به این موضوعات توجه کنید:
کلاس کاری و گروه کاری قلاب که در استاندارد RSN به آن اشاره میشود.
ریوینگ یا فال قلاب که نشانه قرقره شده شدن قلاب است. فال قلاب میتواند ۱،۲،۴،۶ و ۸ باشد.
https://phq.ir/wp-content/uploads/2023/08/download.jpg225225mohammadreza rostamihttps://phq.ir/wp-content/uploads/2021/03/phq-logo.pngmohammadreza rostami2023-08-14 22:19:032023-10-04 20:16:43انواع قلاب یا هوک در جرثقیل سقفی و دروازهای
این ماشینآلات عمدتاً بهمنظور انتقال عمودی و بالابری و تا حد کمتری برای نقل و انتقال افقی مواد، مصالح و اجسام در صنعت و نیز ساختوسازهای عمرانی بهکار میروند. انواع مختلف جرثقیل بنا به تعریف آن در خصوصیت توانایی بالا و پایین بردن بار مشترک هستند. بهصورت معمول جرثقیلها از یک اتاق فرمان و یک تیر بلند مشبک (بوم) و یک قلاب تشکیل شدهاند. جرثقیلها معمولاً برای بلندکردن اجسام سنگین، حرکتدادن آنها چه بهوسیلۀ بوم و چه از طریق حرکت خود جرثقیل و قراردادن بار در محل مربوطه بهکار میروند. با توجه به اشتراک اساسی جرثقیلها، حمل عمودی بارها، در یک طبقهبندی اولیه و اساسی میتوان این ماشینها را به دو گروه اصلی تقسیمبندی نمود: جرثقیلهای ثابت و متحرک.
الف) جرثقیلهای متحرک
مشخصات اصلی همۀ انواع این جرثقیل عبارت است از:
۱) قابلیت تنظیم طول بوم ۲) قابلیت تنظیم زاویههای بوم ۳) توانایی چرخاندن بار ۴) توانایی حرکت در محوطۀ کار
براساس مشخصاتی از قبیل نوع شاسی حامل (لاستیکی یا زنجیری یا کامیونی) میتوان جرثقیل متحرک را به گروههای زیر طبقهبندی نمود:
۱) کامیونهای بومدار
۲) جرثقیلهای چرخلاستیکی به دو گروه جرثقیلهای بوم شبکهای (بوم خشک) و بوم تلسکوپی تقسیم میشوند.
۳) جرثقیلهای چرخزنجیری به دو گروه جرثقیلهای چرخزنجیری سنگین و جرثقیلهای چرخزنجیری سبک تقسیم میشوند.
ب) جرثقیلهای ثابت
این دسته از جرثقیلها بنا به تعریف قابلیت جابهجایی در محوطۀ کارگاه را نداشته و باید جهت بهرهبرداری در نقطۀ خاصی نصب و مورداستفاده قرار گیرند. از انواع این جرثقیلها میتوان به جرثقیل سقفی، جرثقیل برجی (تاورکرین)، جرثقیل کابلی، جرثقیل دروازهای و بالابرهای ساختمانی اشاره کرد.
انواع مختلف جرثقیلها
معرفی جرثقیلهای متحرک
۱) جرثقیلهای کامیونی
برخلاف همۀ انواع دیگر جرثقیلهای متحرک، این جرثقیلها روی دستگاههای حاملی نصب شدهاند که منحصراً برای کار جرثقیل طراحی نشدهاند. آنها روی شاسی یک کامیون معمولی سوار شدهاند که با تمهیدات خاصی برای پذیرش جرثقیل تقویت شده است. دو شکل متداول این نوع دستگاه عبارتاند از: بوم تلسکوپی و بوم لولایی.
۲) جرثقیلهای متحرک چرخلاستیکی
چنانچه گفته شد علیرغم عدم تفاوت اساسی در نحوۀ کارکرد جرثقیل، در نوع انتقال و حمل دستگاه در این جرثقیل تفاوت وجود دارد. این دستگاه بهصورت خودکششی عمل نموده و دارای موتور مخصوصبهخود بوده که هم وظیفۀ جابهجایی آن و هم تأمین نیروی لازم برای کارکرد مناسب جرثقیل را برعهده دارد.
انواع مختلف جرثقیلها
جرثقیلهای چرخلاستیکی بوم خشک (بوم شبکهای)
برای حمل بارهای فوقسنگین در ارتفاع بالا به این نوع جرثقیلها نیاز است. در ساخت سازههای بلند مثل سدها، نیروگاهها، پالایشگاهها و نیز عملیات حمل در اسکلهها و بنادر از این نوع جرثقیل استفاده میشود. مهمترین مزیت این جرثقیلها طول بلند بوم آنهاست که به این دلیل باید از پروفیلهای توخالی با شبکههای ساختهشده استفاده شود تا باعث کاهش وزن و امکان مانور و بارگیری آنها شود. درنتیجه این نوع جرثقیلها با قدرت مساوی کارایی بیشتری نسبت به جرثقیلهای با بوم هیدرولیک دارند.
البته از مشکلات استفاده از این نوع جرثقیلها سرهمکردن بوم آنهاست. منظور از عبارت بوم شبکهای، نوعی از تیر اصلی جرثقیل است که قابلیت افزایش یا کاهش طول را نداشته و دارای طول ثابت میباشد. این نوع جرثقیلها صرفاً با تغییر زاویه در منتهاالیه بوم اصلی توانایی دسترسی به نقاط مختلف را پیدا میکنند. این نوع جرثقیلها توانایی تحرک بیشتری در کارگاه را داشته و قابلیت مانور آنها بیشتر است. بهطور عمده بهدلیل نوع ساختار این دستگاهها، این جرثقیلها در کلاس جرثقیلهای سنگین و فوقسنگین طبقهبندی میشوند.
انواع مختلف جرثقیلها
جرثقیلهای چرخلاستیکی بوم تلسکوپی
این جرثقیلها بر روی دستگاههای حاملی که بهطور ویژه مخصوص کار در بالابری طراحی شدهاند نصب میشوند. این دستگاهها بهشدت در مقابل واژگونی تقویت و محاسبه شدهاند و توانایی انتقال بار را با کمک سیستم تلسکوپی خود که میتواند طول بوم اصلی را در راستای حرکت آن کم یا زیاد نماید، دارد. این نوع جرثقیل را میتوان به انواع گوناگونی از بومها و جیبها و ادوات دارای کاربرد خاص مجهز کرد. از مزایای این جرثقیل انعطافپذیری بسیار زیاد آن در دسترسی و سرعت عمل قابلملاحظه در جابهجایی مواد و مصالح است. همچنین بهدلیل جمعشدن بوم میتواند بهسرعت در جاده و یا داخل کارگاه تغییر محل داده و آمادۀ انجام وظیفه گردد.
بااینهمه این جرثقیل بهدلیل سقف محدود باربری بوم اصلی از ظرفیت کمتری در مقایسه با جرثقیل معادل بوم شبکهای برخوردار است. این نوع جرثقیلها دارای ظرفیت حمل و بالابری از ۳۵ تن تا ۸۰۰ تن در کاربریهای جادهای و غیرجادهای هستند. سرعت بالا (تا حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت) و چندمنظورهبودن بهدلیل ابعاد نسبتاً کوچک از ویژگیهای این جرثقیلها میباشد. ارتفاع بالابری از ۴۵ متر تا ۱۴۶ متر و شعاع حمل از ۴۰ متر تا ۱۴۶ متر و تعداد محورهای دستگاه از ۲ تا ۸ متغیر میباشند.
این جرثقیلها را میتوان براساس محورهای دستگاه حامل بهصورت دو تا هشتمحوره تقسیمبندی نمود، زیرا که افزایش در میزان قدرت و ظرفیت این جرثقیلها ارتباط مستقیمی با محورهای دستگاهها نشان میدهد. بهمنظور حفظ تعادل در جرثقیلهای چرخلاستیکی بهویژه زمانیکه بوم جرثقیل در نواحی جانبی آن مشغول کار است، استفاده از بازوهایی که در هنگام کار دستگاه از آن خارج شده و بر زمین تکیه میکنند، مرسوم است. به این بازوها که با استفاده از نیروی هیدرولیک فعالیت میکنند، جک گفته میشود. اساس حرکت این جکها بر مبنای تأمین فضای ایمن چرخش بهصورت متوازن درحین دوران جرثقیل است، بهشکلی که چه زمانی که دستگاه در راستای محور طولی خود یا عمود بر آن باربرداری کند، بار مجاز تغییری نکند.
انواع مختلف جرثقیلها
۳) جرثقیلهای چرخزنجیری
این جرثقیلها بهدلیل نوع عملیات سنگینی که در باربرداری انجام میدهند، امکان استفاده از لاستیک در آنها مقدور نیست. لذا برای توزیع فشار بر سطح بیشتر از چرخ زنجیری استفاده میشود. البته امکان حرکت در زمینهای ناهموار نیز در زمره مزایای این نوع دستگاهها بهشمار میآید. ازجمله معایب این دستگاهها امکان مانور کمتر و سرعت پایین در جابهجایی است. از این دستگاهها عمدتاً در پالایشگاهها، تأسیسات پتروشیمی و سایر پروژههای صنعتی بزرگ استفاده میشود. موارد استعمال این گروه از کاربرد در خاکبرداری و بیل مکانیکی در انواع سبک شروع و به کاربرد در پالایشگاهها، نیروگاهها و پلها در انواع سنگین خاتمه مییابد. این نوع جرثقیلها بنابر نوع عملکرد به دو دستۀ اصلی تقسیم میشوند: جرثقیلهای چرخزنجیری سبک و جرثقیلهای چرخزنجیری بالابر.
جرثقیلهای چرخزنجیری سبک
این جرثقیلها بنا به نوع بوم (تلسکوپی، شبکهای) به دو گروه تقسیم میشوند.
الف) جرثقیلهای چرخزنجیری بوم شبکهای سبک این نوع بیشتر برای حمل مواد و مصالح بهکار میرود. موارد استعمال در خاکبرداری، تخریب ساختمانها، تراکم دینامیکی خاک، لولهگذاری و شمعکوبی میباشد. ظرفیت حمل این جرثقیلها بین ۳۵ تن تا ۲۰۰ تن است. طول بوم اصلی از ۲۹ تا ۸۵ متر، سرعت از ۱٫۳ تا ۱٫۷ کیلومتر بر ساعت، وزنههای تعادل از ۳۵ تا ۱۱۰ تن متغیر میباشند. این نوع نیز با توجه به قطعات الحاقی در انتهای بوم شبکهای خود به گونههای مختلفی با کاربردهای متنوع تقسیم میشوند که عبارتاند از: بیل مکانیکی عادی، بیل مکانیکی با جام معکوس، دراگلاین، کلامشل و شمعکوب.
ب) جرثقیلهای بوم تلسکوپی از خصوصیات عمدۀ این نوع جرثقیل میتوان به راحتی حملونقل در خارج جاده، دقت حمل بالا، چندمنظورهبودن بوم و جیب، سرعت بالا و زمان کم عملیات اشاره کرد. حداکثر ظرفیت حمل ۱۰۰ تن در ۲٫۵ متر و طول بوم متغیر از ۱۱٫۵ تا ۵۲ متر و حداکثر سرعت برابر ۲٫۸ کیلومتر بر ساعت میباشد.
جرثقیلهای چرخزنجیری بالابر
جرثقیلهای بالابر دارای ظرفیت بالابری (حمل) بین ۱۰۰ الی ۱۲۰۰ تن میباشند. خصوصیت عمدۀ دستگاههای با تناژهای پایین وزن پایین حملونقل دستگاه و امکان جابهجایی آسانتر، سرعت بالا در نصب و در تناژهای بزرگتر افزایش ارتفاع بالابری تا ۲۶۶ متر و شعاع دسترسی تا ۱۶۵ متر میباشد.
انواع مختلف جرثقیلها
مشخصات فنی جرثقیلهای متحرک
در این بخش فارغ از نوع جرثقیل کلیاتی راجع به تعادل و عوامل مؤثر بر آن، نواحی کار، ظرفیت و عوامل کاهشدهندۀ آن و نهایتاً محاسبۀ ظرفیت خالص برای انواع جرثقیل متحرک بیان میشود. ابتدا باید به مرکز ثقل و تغییر محل آن در حین چرخش ساختار فوقانی پرداخته شود. بهطورکلی محل مرکز ثقل جرثقیل بستگی به وزن و محل سنگینترین اجزای آن دارد. پس تنها لازم است به تأثیر بوم، دستگاه حامل، ساختار فوقانی و وزنۀ تعادل پرداخته شود. در عمل هنگامیکه قطعات مونتاژ میشوند، میتوان محل مرکز ثقل را تعیین کرد. چرخش ساختار فوقانی، مرکز ثقل جرثقیل را تغییر میدهد. چون مرکز ثقل چرخ زنجیرها و فریمهای اصلی تقریباً در مرکز دوران (محور مرکزی) قرار دارد، هنگامیکه جرثقیل میچرخد، تغییر کمی در محل مرکز ثقل کلی آن بهوجود میآید. این موضوع به آن معنا است که ظرفیت جرثقیل در ناحیۀ کار روی پهلو و روی انتها یکسان نیست.
نیرو و تعادل
لازم به یادآوری است که جرثقیل به بار نیرو وارد میکند که گشتاوری برابر (وزن جرثقیل × فاصلۀ مرکز ثقل آن از نقطۀ اتکا) تولید میکند. از سوی دیگر بار هم به جرثقیل اعمال نیرو میکند و گشتاور معکوسی معادل (وزن بار × فاصلۀ مرکز ثقل آن تا نقطۀ اتکا) بهوجود میآورد و این به آن معنا است که جرثقیل زمانی دارای تعادل است که این گشتاورها برابر باشند. بنابراین برای برقراری تعادل ساده گشتاورها یکسان هستند، اما برای بالابری، نیروی جرثقیل باید بیشتر از نیروی بار باشد. در هنگام چرخش ساختار فوقانی نیروی جرثقیل تغییر میکند، زیرا محل مرکز ثقل جرثقیل در هنگام چرخش تغییر میکند و همچنین فاصلۀ مرکز ثقل جرثقیل از نقطۀ اتکا هم تغییر میکند. این امر میتواند تعادل جرثقیل را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین ظرفیت جرثقیل در جدول بار اصلاح میشود تا این تغییر نیرو را جبران کند.
انواع مختلف جرثقیلها
عوامل تعادل جلویی
برای دستیابی به حاشیۀ امن بهمنظور جلوگیری از چپشدن دستگاه به سمت جلو، همۀ جرثقیلهای متحرک در سطوحی پایینتر از نقطهای که بار شروع به چپکردن دستگاه میکند برآورد ظرفیت شدهاند. ظرفیت صحیح جرثقیل در درجۀ اول از روی شعاع عمل آن تعیین میشود. شعاع عمل جرثقیل عبارت است از فاصلۀ افقی بین مرکز چرخش اتاق کنترل تا قلاب انتهای تیر مشبک. این فاصله تابع طول تیر مشبک و زاویۀ آن با سطح افق میباشد.
سایر عوامل که خاصیت تعیینکننده در ظرفیت جرثقیل دارند، عبارتاند از: نوع زمین محل کار، وزن وزنۀ تعادل، نوع و اندازۀ کابل فلزی متصل به قلاب، اندازۀ قلاب، وضعیت تیر مشبک نسبت به اتاق فرمان و وضعیت مکانیکی جرثقیل. کارخانههای سازنده معمولاً جدول مخصوصی تهیه میکنند که ظرفیت جرثقیل در شرایط مختلف از روی آنها تعیین میشود. شاخصهای الکترونیکی بارسنجی وجود دارند که در هر لحظه بار حقیقی تیر جرثقیل را مشخص کرده و درصورتیکه این بار به حد ظرفیت تیر نزدیک شود اخطار میدهند.
تعادل عقبی
تعادل عقبی به معنای مقاومت جرثقیل دربرابر چپشدن به سمت عقب است. برخورداری از این تعادل بسیار مهم است، زیرا درغیراینصورت قرارگرفتن در هریک از موقعیتهای زیر میتواند باعث چپشدن گردد:
۱) حرکت با بومهای بلند و مرتفع روی زمین شیبدار میتواند مرکز ثقل را بهطرف عقب نقطۀ اتکا جابهجا کند. ۲) فشار باد روی بوم میتواند تأثیری را که معمولاً بهوسیلۀ وزن بوم بر روی سیمهای مهار ایجاد میشود کاملاً خنثی کند. بدون این وزن چپکنندۀ جلویی، ممکن است مرکز ثقل ساختار فوقانی و دستگاه حامل به خارج از نقطۀ اتکای عقب جابهجا شود.
انواع مختلف جرثقیلها
تأثیر اضافهوزن بر تعادل
بارگذاری بیش از حد جرثقیل یا باعث چپشدن و یا آن را دچار نقص ساختاری میکند. جرثقیلها ممکن است به شیوههای گوناگونی دچار اضافهبار شوند که بعضی از این حالتها عبارتاند از:
۱) پایینآوردن بوم و افزایش شعاع بار ۲) بلندکردن بار سنگینتر از ظرفیت برآوردشده
نواحی کار
برای ایجاد تعادل یکنواخت، صرفنظر از وضعیت ساختار فوقانی نسبت به جرثقیل، کارخانۀ سازنده ظرفیت جرثقیل را براساس ناحیۀ کار تعیین میکند. این تغییرات ظرفیت در جدول بار بهوسیلۀ ناحیۀ کار قابلتشخیص هستند. سطح گردش، کل سطحی است که بوم جرثقیل میتواند در بالای آن بچرخد. این سطح به سطوح کاری تقسیم میشود که ناحیۀ کار نامیده میشود. سپس ظرفیت جرثقیل بر مبنای ناحیههای کار ارزیابی میشود. هنگامیکه قلاب بار در بالای ناحیۀ خاصی از سطح گردش قرار گیرد گفته میشود که جرثقیل در آن ناحیۀ کار قرار دارد.
انواع مختلف جرثقیلها
جداول بار
این جداول ظرفیت برآوردشدۀ دستگاه را برای وضعیتها و ترکیببندیهای مجاز بار مشخص میکند. توانایی درک جدول بار دستگاه و استفادۀ درست از آن برای عملکرد ایمن جرثقیل بسیار حیاتی است. هنگامیکه رانندگان توانایی این کار را ندارند به حدس خود اتکا میکنند و یا سعی میکنند باربرداری آزمایشی انجام دهند که کار بسیار خطرناکی است. جداول بار جرثقیلهای متحرک براساس ترکیببندی جرثقیل در هنگام باربرداری تنظیم میشوند که این ترکیببندی با یکی از سه وضعیت زیر شروع میشود:
۱) جیبها و قسمتهای اضافی بوم نصب نشدهاند. ۲) جیبها یا قسمتهای اضافی بوم و یا هر دو نصب شدهاند، اما بالابری از بوم اصلی انجام میشود. ۳) جیبها یا قسمتهای اضافی بوم و یا هر دو نصب شدهاند و بالابری از قسمت اضافی بوم یا از جیب انجام میشود.
عوامل مؤثر بر ظرفیت دستگاه
١) هندسه و ترکیببندی پایۀ جرثقیل ۲) ترکیببندی جرثقیل ۳) ناحیههای کار
انواع مختلف جرثقیلها
۴) طول بوم (که برابر فاصلۀ بین پینهای ته بوم تا مرکز قرقرۀ سر بوم است.) برای محاسبۀ ظرفیت جرثقیل اگر جیب یا قسمت اضافی بوم روی جرثقیل نصب شده باشد، اما استفاده نشود، ظرفیت جدول بار به طول بوم اصلی بستگی دارد نه به طول کلی بوم. هنگام بالابری از جیب یا قسمت اضافی بوم و یا هردو باید منظور کارخانه از “طول بوم” دقیقاً درک گردد، زیرا ممکن است منظور طول بوم به اضافۀ جیب یا قسمت اضافی بوم نباشد. مثلاً در جرثقیلهای بوم شبکهای اصطلاح “طول بوم” در جدول بار، طول جیب را شامل نمیشود.
۵) زاویۀ بوم در جرثقیلهای بوم تلسکوپی این زاویه عبارت است از زاویۀ بین ته قسمت پایۀ بوم اصلی با افق در وضعیتی که بوم بارگذاری شده باشد. در جرثقیلهای بوم شبکهای زاویۀ بوم عبارت است از زاویۀ بین خط مرکزی (از پینهای پایۀ بوم اصلی تا قرقرۀ سر بوم) و خط افق درحالیکه بوم دارای بار باشد.
۶) شعاع بار عبارت است از فاصلۀ افقی بین مرکز گردش جرثقیل (محور مرکزی) تا قلاب بار (مرکز ثقل بار) در وضعیتی که بوم بارگذاری شده است.
۷) کسورات ظرفیت خالص (مقادیری که باید از ظرفیت ناخالص کم شوند.) مقادیری که بهمنظور تعیین ظرفیت خالص، از ظرفیت ناخالص کسر میشود، از محصولی به محصول دیگر متفاوت است. تذکر اینکه معمولاً وزن سیم بالابر جز کسورات محسوب نمیشود، مگر اینکه در جدول بار مشخص شده باشد که باید کم گردد.
صنعت لیفتینگ ( جرثقیل ها،لیفتراک و بالابرهای ساختمانی )
نسخه جدید بانک لیفتینگ – نسخه سال ششم . فعالان صنعتی و تغییرات مهم صنعت . تدوین استاندارد های جدید ،
تغییرات و به روز رسانی در آدرس و تلفن های فعالان حوزه جرثقیل و لیفتراک و بالابر
گسترش فرهنگ ایمنی در حوزه جرثقیل ها و بالابر ها ، استاندارد سازی ها، قراردادهای همکاری بین المللی با شرکت های خارجی و تحویل پروژه های داخلی و غیره رو با ما به اشتراک بگذارید
تا ما در نسخه جامعه بزرگ لیفتینگ منعکس نماییم.
هدف ما اتصال خانواده بزرگ لیفتینگ به صنعت به صورت تخصصی است.
نقش بانک لیفتینگ در حوزه های اشخاص حقیقی و حقوقی یا همان شرکتی ها چگونه است ؟
کلیه افراد چه به صورت شخصی و چه به صورت شرکتی می توانند عضو بانک لیفتینگ بشوند و این عضویت رایگان است .
https://phq.ir/wp-content/uploads/2023/08/IMG_20230806_135151_354.jpg292383mohammadreza rostamihttps://phq.ir/wp-content/uploads/2021/03/phq-logo.pngmohammadreza rostami2023-08-06 22:22:102023-11-30 10:42:23مجله بانک لیفتینگ منتشر شد !!!!!!!!!!!
اجزای تاور کرین در واقع مهمترین نقش را در عملکرد اصولی این جرثقیل های بزرگ ایفا می کنند. هر کدام از این اجزا، وظیفه مستقل و خاصی را به انجام می رسانند. اما هماهنگی میان آنها موجب شده تا یکی از بزرگ ترین و کاربردی ترین جرثقیل ها برای صنایع مختلف به وجود آید.
تاور کرین چیست؟
ساختمان سازی یکی از صنایع حیاتی در سراسر جهان است. که برای جابجایی بار در طبقات مختلف ساختمان های بزرگ.، به جرثقیل های مخصوصی نیاز داریم. تاورکرین ها، جرثقیل های غول پیکری هستند. که در پروژه های بزرگ ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این ماشین غول پیکر، که با عنوان جرثقیل برجی نیز شناخته می شود.، دارای یک اهرم بسیار بزرگ است که می تواند به صورت ۳۶۰ درجه بچرخد و بار های ساختمانی را در محور های x و y و z جا به جا کند.
به طور کلی اندازه ارتفاع این جرثقیل ها باید از ارتفاع ساختمانها بیشتر باشد. تا توانایی تخلیه بار در پشت بام ها را نیز داشته باشند. این جرثقیل ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که با نام اجزای تاور کرین شناخته می شوند. و متناسب با نوع تاور کرین ها، متفاوت می باشند. اجزای تاور کرین در واقع اصلی ترین بخش های این جرثقیل هستند. و بدون آنها، این جرثقیل برجی کاربردی نخواهد داشت.
اجزای تاور کرین
بخش های اصلی تاور کرین ها
برای این که این جرثقیل های غول پیکر در هنگام جابجایی بار سقوط نکنند،. لازم است تا از بخش های مهمی برای حفظ تعادل آن استفاده گردد. تاور کرین ها در واقع اهرم های بسیار بزرگی هستند. که تعادل آنها با وجود سه بخش اصلی تامین می شود. نخستین بخشی که در این جرثقیل های غول پیکر به چشم می خورد، بخش پایه می باشد. این بخش همچنین با نام بخش مرکزی نیز شناخته می شود .و دیگر اجزای تاور کرین بر روی آن نصب خواهند شد. .
بازوی تاور کرین، به عنوان بخش دوم این جرثقیلها شناخته می شود. که وظیفه اصلی آن، حمل بار های سنگین می باشد. بازو همچنین یکی از اجزای اصلی تاور کرین است. و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بخش سوم و آخر در جرثقیل های برجی، پشت تاور کرین می باشد. در قسمت پشت تاور کرین ها، بلوک های بزرگ و سنگین بتنی قرار می گیرد. تا بدین ترتیب وزن قسمت جلویی و قسمت اهرم این جرثقیل ها حفظ شود.
اجزای مختلف تاور کرین
اصلی ترین اجزای تاورکرین
اجزای اصلی و حیاتی تاور کرین به طور کلی به دو قسمت قطعات الکترونیکی و قطعات فیزیکی تقسیم می شوند. این جرثقیل ها از آنجایی که تنها برای پروژه های بسیار بزرگ به کار می روند.، قیمت بسیار بالایی نیز دارند. که اصلی ترین دلیل بالا بودن قیمت آن ها، استفاده از قطعات غول پیکر و بسیار ایمنی می باشد. این جرثقیل ها در انواع مختلفی وجود دارند. و متناسب با آنها، حتی تا چند میلیارد تومان نیز قیمت خواهند داشت.
توجه داشته باشید که تاور کرین ها در انواع و مدل های مختلفی وجود دارند. و می توانند در اجزا و قطعات نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. اما ۴ قطعه اصلی در تمامی مدل های تاور کرین ها وجود دارد. از اصلی ترین اجزای تاور کرین می توان به پایه تثبیت، بازو، سکشن ارتفاعی و واحد گردان اشاره کرد. این ۴ قطعه به عنوان ثابت ترین قطعات در هر مدل از تاور کرین ها شناخته می شوند و هر کدام از آن عملکرد مخصوصی دارند.
بخش های مختلف تاور کرین
بازو (فلش و یا جیب ) تاورکرین ها
یکی از مهمترین اجزای تاور کرین، بازو می باشد. بازوی تاور کرین با نام های جیب و یا فلش نیز شناخته می شود و وظیفه جابجایی بار را دارد. بازوی این جرثقیل غول پیکر بسیار بزرگ است و بار را از زمین بر می دارد و در هر ارتفاع و طولی می تواند آن را جا به جا کند. باید توجه داشته باشید که برای جا به جایی بار های بسیار سنگین، باید آنها را در ابتدا بازو قرار دهید. انتها بازو نیز مربوط به بار های سبک تر می باشد. بازوی تاور کرین محدودیت وزنی دارد و اگر وزن بار بیشتر از حد استاندارد باشد، سقوط خواهد کرد.
کانترجیب یا کن فلش
کانترجیب در راستای جیب قرار دارد و درست در مقابل آن قرار می گیرد. این بخش از تاورکرین دارای موتور و ادوات برقی می باشد و وزنی بالا دارد ( تقریبا معادل با پایه بتونی تاورکرین). وظیفه اصلی این بخش، حفظ تعادل تاورکرین است. این بخش نیز مانند جیب از یک طرف به بخش گردان و از طرف دیگر نیز آزاد است. هم چنین مانند جیب این بخش نیز با کابل یا میله های فلزی به تاج تاورکرین متصل می شود. نقش این بخش از تاورکرین، حفظ تعادل جرثقیل برجی یا تاورکرین می باشد و به همین دلیل به آن بازوی تعادل نیز می گویند. این بخش از تاورکرین معمولا از فلش یا جیب، کوتاه تر است.
این بخش از تاورکرین دارای وزنه های تعادلی می باشد. این وزنه ها دارای ابعاد و وزن های متفاوتی هستند و وظیفه حفظ تعادل و ایمنی تاورکرین را برعهده دارند. این وزنه ها توسط نصاب های متخصص بر تاورکرین ها سوار می شوند و با اعمال نیروی مخالف در سیستم تعادل را به وجود می آورد. این که چه وزنه تعادلی برای آن استفاده شود بستگی به ظرفیت تعادل و طول بازوی جلویی دارد. هر چقدر که ظرفیت زیادتر باشد و طول بازوی عامل یا جیب بیشتر باشد، از وزنه های سنگین تری هم باید استفاده شود.
گردان تاور کرین
گردان یا همان کله قندی، از دیگر اجزای تاور کرین می باشد. وظیفه اصلی این قطعه، نگهداری از بازو و کانتر آن است و این فرایند را با استفاده سیم بکسل ها و میله های مستحکم آهنی انجام می دهد. شکل ظاهری واحد گردان، همانند مخروط است و محل نصب آن، قسمت فوقانی سیستم گردان می باشد. قیمت خرید (فروش) تاورکرین
TOWER CRANE
کابین تاور کرین
از دیگر اجزا که در حرکت تاورکرین نقش دارند، کابین است. کابین اپراتور محلی است که فرد در آن قرار می گیرد و از آنجا به خوبی حرکت تاورکرین را کنترل می کند. درون تاورکرین شما می توانید اجزای کنترلی را مشاهده کنید که از آنها برای کنترل تاورکرین استفاده می شود. اجزای حرکتی تاورکرین
یک اپراتور باید به خوبی کار با این اجزا را بلد باشد. در یک اپراتور باید وسایلی برای ایمنی وجود داشته باشند (مانند کپسول آتش نشانی) و هم چنین دید اپراتور باید مناسب باشد در نتیجه شیشه ها نباید تار یا کثیف باشند. قبل از شروع کار در کابین، باید به خوبی همه چیز بررسی شود تا از ایمنی آن اطمینان حاصل شود. اجزای حرکتی تاورکرین
سکشن ارتفاعی چیست؟
سکشن ارتفاعی را می توان یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده تاور کرین. دانست. همانطور که از نام این قطعه مشخص است.، از آن برای بیشتر کردن ارتفاع این جرثقیل ها استفاده می شود. باید بدانید که قطعات ارتفاعی در تاور کرین ها به صورت جداگانه هستند و سکشن ارتفاعی جای آنها را باز می کند. عملکرد سکشن ارتفاعی به گونه ای است که در بین قطعات ارتفاعی قرار می گیرد و بین قطعات ارتفاعی، فاصله ایجاد می کند.
به همین ترتیب می توان یک قطعه ارتفاعی جدید را در پایه تاور کرین جایگذاری نمود. اندازه سکشن های ارتفاعی از قطعات ارتفاعی در پایه، بزرگ تر است و از آنجایی که در حین افزایش ارتفاع این جرثقیل ها، راننده باید از تسلط کافی و مناسب بر موقعیت خود برخوردار باشد، باید در اطراف سکشن ارتفاعی راهرو و نرده های ایمنی نصب نمود. یکی دیگر از اجزای تاور کرین، پایه می باشد.
پایه تثبیت چیست؟
پایه تثبیت در واقع یکی از مهمترین اجزا تاور کرین است و دیگر قطعات بر روی آن نصب خواهند شد. البته پایه ها در این جرثقیل های برجی، با توجه به مدل تاور کرین ها متفاوت می باشد. اما در مدل فیکس یا ثابت تاور کرین ها، پایه ها در بتن ها جای می گیرند و یا در کالسکه های متحرک قرار خواهند گرفت.
ترولی:
ترولی یا کالسکه حرکت از دیگر اجزایی است که در حرکت تاورکرین دخیل است. این بخش دارای ساختار فلزی به همراه چند رولیک است که برای حرکت ریلی قلاب روی جیب( فلش) استفاده می شود. ترولی در واقع همان بخشی است که سیم بکسل و قلاب به آن متصل هستند. به ترولی، شاریوت هم می گویند و می تواند دارای اتاقک بازرسی نیز باشد. حرکت این بخش توسط یک الکتروموتور انجام می شود.
ترولی در واقع دارای یک سیستم حرکتی است که شامل الکتروگیربکس، سیم بکسل، درام سیم بکسل و سنسور است. سنسور ترولی به خوبی مقدار حرکت ترولی را اندازه می گیرد و آن را در کابین اپراتور به فرد نشان می دهد. اجزای حرکتی تاورکرین
قلاب:
از دیگر اجزایی که در حرکت تاورکرین نقش دارد، قلاب است. قلاب همان قسمتی است که به بار متصل می شود و آن را جابجا می کند. هوک یا قلاب به بار بسته می شود و بار را بلند کرده و جابجا می کند. قلاب باید دارای ضامن باشد(شیطانک). قلاب تاورکرین انواع مختلفی دارد و بر حسب نوع تاورکرین و نیازی که وجود دارد نوع مناسب آن انتخاب می شود.
اجزای تاور کرین به صورت مشترک در همه جرثقیل ها
اجزای تاور کرین ها تنها به موارد گفته شده محدود نمی شود. بلکه این جرثقیل ها غول پیکر، از اجرا کوچکتر و یا بزرگتری نیز تشکیل شده اند که وجود هر کدام از آنها، لازمه انجام فعالیت اصولی تاور کرین ها می باشد. سکوی تقویت پایه، یکی از اجزای جانبی تاور کرین ها است که پایه بر روی آن نصب می شود و این قطعه از جابجایی پایه جرثقیل جلوگیری می کند.
از دیگر اجزای جرثقیل تاور کرین، می توان به قلاب تاور کرین اشاره کرد. همچنین این قطعه با نام هوک نیز شناخته می شود و بار ها به وسیله آن جا به جا می گردند. در واقع این قطعه بر روی بازوی تاور کرین نصب می شود و بار به آن بسته خواهد شد. از دیگر اجزای بسیار مهم تاور کرین ها، کابین اپراتور می باشد.
از کابین اپراتور، به عنوان مغز تاور کرین نام برده می شود. و تمام دستورات اجرایی از طریق این قسمت اعمال خواهند شد. انواع سنسور ها، تابلوی کنترل و … در این قسمت قرار دارند و تنها اپراتور های متخصص می توانند وارد این کابین شوند. چرخ دنده ها، کابل درام تاور، سیم بکسل، سیستم هویست و … از دیگر اجزا سازنده این جرثقیل های غول پیکر می باشند.