اجزاء جرثقیل بوم تلسکوپی

۱- مرکز چرخش

۲- کشنده

۳- شاسی فوقانی

۴- سیلندر بالابرنده بوم

۵- بخش اصلی بوم

۶- قطعه ی فلزی سر قلاب بزرگ

۷- سیم بکسل چندلا

۸- سر بوم اصلی

۹- بخش سوم بوم تلسکوپی ( بخش دستی)

۱۰- بخش دوم بوم ( بخش خودکار)

۱۱- بخش اول بوم ( بخش خودکار)

۱۲- بوم افزایشی

۱۳- پین لولای بوم

۱۴- بالابر اصلی

۱۵- بالابر کمکی

۱۶- وزنه های تعادلی

 

راه های ارتباطی PHQ

02188930943

09121154318

اجزاء فنی جرثقیل های موبایل کرین

۱- مرکز چرخش

۲- چرخ دنده

۳- سیلندر بالابرنده بوم

۴- اتاق راننده

۵- سر بوم اصلی

۶- بوم افزایشی

۷- هوک (قلاب)

۸- بالابر اصلی

۹- بالابر کمکی

۱۰- وزنه ی تعادلی

۱۱- موتور

۱۲- کفشک جک های تعادلی

۱- قطعه فلزی سر قلاب بزرگ

۲- سیم بکسل چندلا

۳- قرقره ی بوم اصلی

۴- بوم افزایشی

۵- گوی فلزی سرقلاب کوچک

۶- سیم بکسل تک لا

۷- قرقره ی بوم افزایشی

۸- قطع کن الکتریکی

۹- سیم بکسل نگهدارنده ی بازوی کمکی

۱۰- دکل نگهدارنده بوم کمکی

۱۱- آویز مهار کننده ی بوم کمکی

۱۲- چهارچوب بوم کمکی

 

راه های ارتباطی PHQ

0218930943

09121154318

 

خدمات جرثقیل بازرسی موبایل کرین

اجزاء و اصطلاحات فنی جرثقیل های متحرک – بازرسی موبایل کرین

بازرسی موبایل کرین

PHQبازرسی موبایل کرین

جرثقیل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

با توضیحات مختصری که برای شما در نظر گرفته ایم می توانید تشخیص دهید       با چه نوع جرثقیلی کار شما قابل انجام است

و یا به طور کلی به چه جرثقیل نیاز دارید یا کالای شما نیاز به ابزار و وسیله ی دیگری برای جابه جایی و حمل دارد.

اجزای جرثقیل

اجزای جرثقیل شکل گرفته از چند قطعه هیدرولیکی،      تلسکوپ یا بوم جرثقیل، وینچ و… می باشد که ما یک به یک برای شما توضیح خواهیم داد.

۱- قلاب جرثقیل

قلاب جرثقیل وظیفه گرفتن و نگه داشتن بار حین بالا بردن       و جابه جایی را دارد که از آلیاژهای بسیار مستحکم ساخته شده

که در نتیجه آسیب دیدن و خرابی حین کار خیلی خیلی پایین می آید و در عوض جابه جایی و حمل و نقل کالا را ضمانت می کند.

۲- تلسکوپ (بوم جرثقیل)

تلسکوپ همان بوم جرثقیل می باشد،

تلسکوپ از فولاد و الیاژ های آن ساخته شده است   که با هیدرولیک به صورت خشاب مانند یک به یک داخل یکدیگر قرار میگیرند

(به طور مثال یک جرثقیل بیست تن از پنج تلسکوپ استفاده میکند

که طول هر یک از تلسکوب ها در این نوع جرثقیل ۵.۵ متر می باشد که جمعا ۲۷.۵ متر می باشد

که هر یک به صورت یک جک مجزا که در داخل خود دارد

از یکدیگر بیرون می آیند و در مجموع این متراژ بوم را تشکیل می دهند.)
یک جرثقیل بیست تن اگر کالایی که قرار است جابه جا کند کنار و نزدیک خود باشد

قابلیت این را دارد که بیست تن را جابه جا کند و

هر چقدر این کالا از جرثقیل فاصله بیشتری بگیرد توان جرثقیل به تدریج کمتر خواهد شد و در اخر، در فاصله بیست و

هفت متری توان جرثقیل به یک الی پنج تن می رسد

که در یک زاویه بسیار مناسب پنج و در زاویه نامناسب به یک تن کاهش می یابد.

۳- وینچ

شاید بسیاری از شما این کلمه رو شنیده باشید، وینج کاربرد های متفاوتی دارد که یکی از کاربرد های رایج وینج در جرثقیل می باشد.
وینچ تشکیل شده از یک پمپ هیدرولیکی،

یک قرقره و بکسل می باشد که روی بدنه جرثقیل نصب می شود و بسته به متراژ بوم جرثقیل،

متراژ بکسل نیز تغییر می کند کار هیدرولیک چرخاندن قرقره می باشد

و قرقره، بکسل را به دور خود جمع می کند و در سر بکسل قلاب نصب شده که برای برداشتن بار به کار گرفته می شود.

بازرسی موبایل کرین

۴- جک های تعادل جرثقیل

جک ها نیز تشکیل شده از پمپ هیدرولیکی و تلسکوپ می باشند و

کارکرد جک های تعادل این است که جرثقیل از زمین فاصله گرفته و

مقداری از زمین جدا شده که باعث می شود فشار از چرخ ها برداشته شود و

همچنین وزن بار در سطحی بیشتر تقسیم شده که باعث می شود

جرثقیل توانایی بلند کردن بار بیشتری داشته باشد، جک ها در جرثقیل حکم تعادل جرثقیل را به عهده دارند و

بسته به توان جرثقیل توان جک نیز بیشتر و کمتر خواهد شد.

بازرسی موبایل کرین

راه های ارتباطی PHQ

02188930943

09121154318

بازرسی جرثقیل

 

 بازرسی جرثقیل

اصطلاحات جرثقیل – بازرسی جرثقیل

آشنایی با اصطلاحات باربرداری – بازرسی جرثقیل

۱- بار اسمی نهاییTotal rated load

ماکزیمم باری است که در طول بوم و شعاع کار مورد نظر برای باربرداری مجاز شده است. وزن هوک و دیگر ابزارهای باربرداری به عنوان قسمتی از بار محسوب می شود.

۲- بار اسمیRated load

باری است که بایستی بالا برده شود که از کم کردن وزن هوک و دیگر ابزارهای باربرداری از باراسمی نهایی به دست می آید.

۳- ظرفیت باربرداریLifting capacity

ماکزیمم بار اسمی نهایی است که جرثقیل قادر به بلند کردن آن باشد.

۴- شعاع کارWorking radius

فاصله افقی در سطح زمین از مرکز سوئینگ جرثقیل تا خط عمودی از مرکز بار می باشد.

ماکزیمم شعاع کار، ماکزیمم شعاع کاریست که جرثقیل در آن قادر به باربرداری باشد.

۵- ارتفاع باربرداریLifting height

فاصله عمودی از سطح زمین تا هوک جرثقیل می باشد.

۶- طول بومBoom length

فاصله محوری بین پین اتصال ته بوم و پین اتصال قرقره سر بوم می باشد.

۷- زاویه باربرداریElevation angle

زاویه بین مرکز بوم با خط افق می باشد.

۸- طول جیبJib length

فاصله محوری بین پین اتصال قرقره سر بوم و پین اتصال قرقره روی سر جیب می باشد.

۹- زاویه آفست جیبJib offset angle

آشنایی با اصطلاحات باربرداری – بازرسی جرثقیل

زاویه بین مرکز بوم و مرکز جیب می باشد.

۱۰- سرعت باز شدن بومBoom extension speed

بیشترین سرعت باز شدن تلسکوپ بوم می باشد.

۱۱- سرعت افزایش زاویه بومBoom elevation speed

زمانی که لازم است تا بوم با کمترین طول از پایین ترین نقطه به بالاترین نقطه خود برسد.

۱۲- سرعت پیچیده شدن سیم بکسلsingle line speed – winding upspeed

بیشترین سرعت پیچیده شدن سیم بکسل در یک دقیقه بر روی درام می باشد.

۱۳- سرعت هوکHook speed

ماکزیمم سرعت بالا رفتن هوک در دقیقه می باشد. سرعت هوک از تقسیم سرعت سیم بکسل بر تعداد لای آن بدست می آید.

۱۴- سرعت سوئینگSwing speed

بیشترین تعداد گردش دستگاه بر دقیقه می باشد.

۱۵- بیشترین عکس العمل جک در عملیات Maximum jack reaction inoperation

بیشترین فشار در نقطه اتکا جرثقیل بر روی زمینمحل استقرار جک های پایه می باشد، هنگامی که جرثقیل با حداکثر بار خود، سوئینگ کند.

هنگامی که جک ها کاملا باز شده باشند، این مقدار به عنوان ماکزیمم عکس العمل جک نامیده می شود.

 و همینطور زمینی که جک های پایه بر روی آن مستقر می شود باید برای این منظور آماده شده باشد.

۱۶- مرکز ثقل center of gravity

نقطه ای از جسم که به عنوان مرکز وزن آن محسوب می شود که معمولا در اجسام متقارن در وسط آن می باشد و اگر این نقطه زیر قلاب جرثقیل قرار بگیرد بار بصورت تراز بلند می شود.

مرکز ثقل بارها معمولا با علامت CG نمایش داده می شود.

ظرفيت باربرداري جرثقيل

بازرسی جرثقیل

در اين قسمت مي توانيم ظرفيت باربرداري جرثقيل، شعاع كاري و ارتفاع باربرداري را از روي دياگرامي كه در صفحه مشخصات هر جرثقيل وجود دارد، بدست آوريم.

– محاسبه ظرفيت باربرداري

1) مواردي كه در محاسبه ظرفيت باربرداري مؤثر مي باشد

سه فاكتور زير بايستي در محاسبه ظرفيت جرثقيل مورد توجه قرار گيرند.

 

1-        استحكام جرثقيل (آيا امكان شكست اجزا جرثقيل وجود دارد؟)

2-       تعادل جرثقيل (آيا امكان وجود واژگوني جرثقيل وجود دارد؟)

3-      ظرفيت قرقره ها ( آيا وينچ توانايي بالا بردن بار را دارد؟)

 

اصطلاحات جرثقیل چیست؟

اصطلاحات جرثقیل، به واژه های کاربردی گفته می شود که در زمان استفاده از جرثقیل، توسط پیمانکار و یا اپراتور مورد استفاده قرار می گیرد. جرثقیل تهران در این مطلب تصمیم دارد تا شما را با اصطلاحات جرثقیل آشنا کند و به سوال اصطلاحات جرثقیل چیست شما، پاسخ دهد. با ما همراه باشید.

راه های ارتباطی 

02188930943

09121154318

گواهی سلامت جرثقیل

وینچ جرثقیل چیست؟

گواهی سلامت جرثقیل

وینچ ها یک سازه هستند که با مکانیزم سیم وقرقره عمل می کنند و در صنعت مصارف گسترده ای دارند.
در انواع جرثقیل وینچ یکی از عملگر های پرکار بشمار می رود زیرا با استفاده از مکانیزم قرقره های مرکب میتوان
مزیت مکانیکی را بالا برد.
در جرثقیل های هیدرولیکی نیز با انتقال نیروی پمپ هیدرولیکی به هیدرو موتور و گیربکس قرقره اصلی یا درام
وینچ حرکت دورانی در دوجهت فراهم میکند و با متصل کردن یک سیم بکسل به سازه به راحتی میتوان یک حرکت
خطی بوجود آورد.
برای بالا بردن قدرت کششی در این سیستم از قرقره های مرکب استفاده میکنند.
یعنی اینکه سیم را بصورت دولا یا بیشتر به قلاب متصل میکنند این عمل باعث افزایش قدرت می شود.
مثلا در جرثقیل ۳تن قدرت کشش وینچ درحالت عادی(تک لا) ۷۵۰ کیلو است و با ۴ لا شدن سیم قدرت کشش
۴برابر شده و به ۳تن می رسد.

گواهی سلامت جرثقیل  – انواع وینچ

گواهی سلامت جرثقیل

وینچ دستی ساده: 

گواهی سلامت جرثقیل

وینچ های دستی معمولاً در صنایع و کاربرد های سبک استفاده شده و به طور میانگین توانایی جابه جایی وزن
های ۱ تن تا ۲ تن را دارند. و این وینچ ها از صفحه فلزی چرخ دنده جمع کننده و سیم بکسل تشکیل می شوند.

وینچ دستی کلاچ دار:

گواهی سلامت جرثقیل

وینچ های دستی کلاچ دار ابزار پرکاربردی هستند که به منظور بالابردن وسایل از آن ها استفاده میشود و به

دلیل قیمت و تناژ پایین آن در مصارف سبک تر مورد استفاده قرار می گیرند.

وینچ برقی: 

بالابر برقی که به آن وینچ برقی میگویند یکی از متدوال ترین نوع وینچ هاست که مصارف خانگی و صنعتی بسیار
زیادی دارد.

وینچ هیدرولیکی: 

این نوع از وینچ ها در جرثقیل ها، بالابرها، خودروبرها و… مورد استفاده قرار می گیرند باتوجه به اینکه وینچ های
هیدرولیکی قدرت و نیروی بسیار بالایی دارند در صنایع و کاربرد های نیمه سنگین و سنگین مورد استفاده قرار
می گیرند. این نوع وینچ ها در تجهیزات بالابری مانند جرثقیل های متحرک نیز استفاده گسترده ای دارند.

گواهی سلامت جرثقیل

وینچ های هیدرولیکی همانند دستگاه هایی که در قسمت های قبل توضیح دادیم دارای ماهیت کشندگی یکسانی می باشد با این تفاوت که در قسمت تولید نیروی محرکه از یونیت هیدرولیک استفاده می شود.

یونیت هیدرولیک شامل مخزن روغن هیدرولیک و پمپ روغن هیدرولیک، اتصالات (شیلنگ هیدرولیک – لوله هیدرولیک و رابط ها) شیر های فشار شکن، فلوکنترل ها، شیر های کنترل جهت و در آخر یک هیدروموتور که یک عملگر دورانی است.

تمامی این مجموعه فعالیت داشته تا در قسمت هیدروموتور باعث دوران شفت هیدروموتور و تولید گشتاور که نیروی گردشی انجام شود تا شفت خروجی از هیدروموتور بعد از اتصال به گیربکس و انتقال نیرو به وسیله آن درام یا قرقره سیم بکسل رابه حرکت درآورد و می توان به وسیله شیر های کنترل میزان دبی را تعقیر داده و قدرت موتور را پایین یا بالا برد.

قسمت مهم و مزیت وینچ های هیدرولیکی این می باشد زمانی که نیاز به قدرت و نیروی بسیار بالا باشد می توان از این دستگاه استفاده شود و و در مکان هایی که محدودیت فضا و یا موارد دیگر وجود داشته باشد می توان یونیت را با فاصله از وینچ نصب نمود و به وسیله شیلنگ های رابط هیدرولیکی سیستم وینچ را خاموش یاروشن نمود تا از خطرات انفجار و غیره جلوگیری نمود.

وینچ

گواهی سلامت جرثقیل

یک وینچ بادی توان و نیروی محرک خود را به جای برق از هوای فشرده می گیرد. هوا پس از فشرده شدن در کمپرسور، توسط خطوط تغذیه هوا به ایرموتور یا همان Air motor وینچ بادی می رسد. معمولاً این نوع موتور ها از نوع موتور های پیستونی رادیال (شعاعی) بادی می باشد.

زمانی که ایرموتور شروع به دوران می کند به کابلی که بر روی درام وینچ قرار گرفته است با توجه باری که در حال بالا بردن یا پایین کشیدن است، نیرو وارد می کند. در بیشتر وینچ های بادی با استفاده از گیربکسی که کاهنده دور می باشد، نیروی بالابری (لیفتینگ) را ایجاد می کند.

یک وینچ بادی را می توان دستگاهی دانست که با استفاده از تنظیم کردن میزان کشش سیم روی درام می توان عمل کشیدن و یا رها سازی باری که به آن متصل است را انجام داد که شامل قرقره و محور متصل به آن می باشد. وینچ های بادی با ابعاد بزرگتر را می توان در سیستم های نظیر آسانسور ها و بیل های بخار به کار برد.

شرکت بازرسی فنی PHQ

آماده ارائه انواع خدمات مورد نیاز شما در حوزه

ماشین آلات سنگین مانند : بازرسی ، آموزش ، صدور گواهی سلامت و صدور

گواهی آموزشی مورد نیاز شما میباشد

با ما همراه باشید

راه های ارتباطی ما :

02188930943

09128898594

بازرسی لیفتراک

بازرسی جرثقیل

بازرسی جرثقیل

 

جیب ( jib ) در جرثقیل :بازرسی جرثقیل

بازرسی جرثقیل

 

جیب یک بوم محکمی است که در امتداد بوم اصلی جرثقیل نصب می شود.

 

جیب ممکن است بر اساس ظرفیت جرثقیل طول های متفاوتی داشته باشد که عموما این اندازه
از ۶ متر الی ۲۶ متر متغیر است.

بازرسی جرثقیل

جیب ها معمولا به صورت نرده ای (لوله های به هم جوش شده) می باشد ولی در برخی از
جرثقیل ها چهره شبیه همان تلسکپ اصلی جرثقیل را دارد.

 

طول اکثر جیب ها قابل تغییر می باشد که اصطلاحا به آن بچه جیب و سپس نوه جیب نیز گفته
می شود.

 

بازرسی جرثقیل

نکته مهم: جیب با فلاپ متفاوت است

به هیچ وجه بطور همزمان جیب و بوم را استفاده نکنید.

هنگامی که جیب روی بوم نصب شده و استفاده نمی شود،بخاطر وزن اضافه شده روی بوم

بار مجاز بوم اصلی بایستی بر اساس مقادیر تعیین شده در راهنمای جرثقیل کاهش یابد.

 

نصب جیب ( jib ) : 

بازرسی جرثقیل

نصب جیب بر روی دکل جرثقیل فرآیند نسبتا دشوار و زمان بری است.

 

نصب جیب در وهله اول نیاز به فضای مناسب جهت بستن و فیکس کردن دارد.

جیب جرثقیل (crane jib

بازرسی جرثقیل

جیب جرثقیل به قسمتی از جرثقیل گفته می ‌شود که برای حمل و جابجایی بارهای سنگین مورد استفاده قرار می ‌گیرد. جیب جرثقیل عموما یک قسمت بسیار بلند و نازک است و یک بوم محکمی است که در امتداد بوم اصلی جرثقیل نصب می شود و باعث افزایش طول بوم اصلی جرثقیل می شود و به جرثقیل امکان می دهد تا بارهای بیشتری را در ارتفاع بالاتری بلند کند.

معمولاً، جیب جرثقیل به صورت یک بازوی بلند قابل تنظیم است که می‌ تواند در جهت ‌های مختلفی حرکت کند و بارها را تا ارتفاع ‌های مختلف بلند کند. همچنین، در برخی مدل ‌ها، جیب جرثقیل به صورت یک شاخه ‌ی نصف دایره ‌ای نیز طراحی شده است که در این حالت به عنوان بازوی جانبی جرثقیل عمل می ‌کند.

استفاده از جیب جرثقیل در جرثقیل‌ ها، امکان حمل بارها به ارتفاع بالا و در مسیرهای مختلف را بهبود می ‌بخشد. در اکثر موارد، جیب جرثقیل با توجه به نوع و وزن بار، به صورت خودکار تنظیم می ‌شود و بارهای سنگین را به سمت بالا حرکت می‌ دهد.

به جیب جرثقیل، بچه بوم یا جت نیز گفته می شود و طول آن معمولا بین ۶ متر الی ۲۶ متر است. برای انتخاب جیب با طول مناسب باید به ظرفیت جرثقیل توجه داشته باشید. معمولا طول جیب ها قابل تنظیم و تغییر است.

رعایت کلیه اصول ایمنی در نصب جیب بسیار مهم و ضروری می باشد .

بازرسی جرثقیل

شرکت بازرسی فنی PHQ  آماده ارائه انواع خدمات مورد نیاز شما در حوزه

ماشین آلات سنگین مانند : بازرسی ، آموزش ، صدور گواهی سلامت و صدور

گواهی آموزشی مورد نیاز شما میباشد

 

با ما همراه باشید

 

راه های ارتباطی ما :

 

02188930943

09128898594

 

بازرسی جرثقیل

بازرسی جرثقیل

 

 

Shackles (شگل) :

بازرسی جرثقیل

 

حلقه اتصالی قابل حملی است که برای اتصال تجهیزات و قطعات مختلف باربرداری استفاده میشود .

 

مثلا برای اتصال سیم بکسل ، زنجیر ، قلاب جرثقیل و … به بار ، از شگل استفاده میشود .

 

موارد ایمنی و بازرسی کار با شگل (shackles):

بازرسی جرثقیل

۱-علامت شناسایی و میزان ظرفیت مجاز و علامت کیفیت روی بدنه ی شگل(Shackles) حک می شود.

 

۲-از به کار بردن شگل(Shackles) های بدون علائم سازنده ، تناژ و… خودداری کنید.

 

۳-قبل از کار و قبل از برگرداندن شگل(Shackles) به انبار شگل ها را از لحاظ ضعیف شدگی ، آسیب دیدگی ،
خوردگی ، زنگ زدگی ، کج شدگی و … بازرسی کنید.

 

۴-پین شگل(Shackles) را از لحاظ سالم بودن ، صاف بودن ، خمیدگی ، ترک خوردگی و هرگونه آسیب دیگر
بازرسی کنید.

 

 ۵-پین شگل(Shackles) باید به راحتی و با کمترین نیروی لازم درون چشمی شگل قرار گیرد و محکم شود.

بازرسی جرثقیل موارد ایمنی و بازرسی کار با شگل (shackles): 

بازرسی جرثقیل

۶-پین هایی را که رزوه ی آن خراب شده به کار نگیرید.

 

۷-از قرار دادن میله ی گرد ، پیچ ، مفتول و … به جای پین شگل خودداری کنید زیرا بار باعث خمیدگی آنها
میشود.

 

۸-جابه جا کردن پین های شگل(Shackles) های مختلف با اندازه های متفاوت ممنوع است .

 

۹-اگر مقدار ضعیف شدگی شگل(Shackles) و اجزای آن بیش از ۱۰% مقدار اولیه ی آن باشد
شگل(Shackles) را به کار نگیرید .

 

۱۰-هرگونه عملیات کار گرم نظیر جوشکاری روی اجزای شگل(Shackles) ممنوع است

بازرسی جرثقیل – شگل چیست ؟؟؟؟

بازرسی جرثقیل

کلمه ی Shackles در لغت نامه به غل و زنجیر و قید و بند معنا شده است و با توجه به این ،  در صنایع مختلف با نام شگل معروف است .
شگل ، حلقه ی اتصال قابل حملی است که برای اتصال تجهیزات و قطعات مختلف باربرداری استفاده می شود . مثلا برای اتصال سیم بکسل ، زنجیر، قلاب جرثقیل و سایر تجهیزات به بار ،از شگل استفاده می شود. شگل ها به طور کلی به دو شکل نعل اسبی (خمیده)یا D شکل ساخته می شوند.تقریبا همه ی انواع شگل ها از نوعی میله فولادی آهنگری شده ی خمیده شکل که دو عدد چشمی و یک پین دارد تشکیل شده اند و از فلز منگنز هم در ساختمان شگل استفاده می شود. به عبارت دیگر شگل نوعی اتصال محکم و خمیده بوده که حلقه بسته ای را تشکیل می دهد. بدنه شگل از فولاد یکپارچه ی آهنگری شده بدون انجام هیچگونه جوشکاری ساخته می شود . پین از میله های فولادی آهنگری و ماشین کاری شده ساخته می شود . سپس عملیات حرارتی روی شگل ها با یکی از روش های زیر انجام میشود :

  • حرارت تا 50 درجه ی سانتی گراد بالاتر از نقطه بحرانی فولاد و سپس سرد کردن در هوای آزاد.
  • حرارت تا 50 درجه ی سانتی گراد بالاتر از نقطه بحرانی فولاد و سپس قرار دادن در آب یا روغن با حرارت 550 تا 660 درجه ی سانتی گراد .

 

  • بازرسی شگل بازرسی جرثقیل 

  • بازرسی جرثقیل 

طبق استاندارد BS شگل هایی که عملیات سخت کاری و حرارتی روی آنها انجام شده است در قسمت قوس شگل ، کد 04 یا 06 به عنوان علامت کیفیت روی آن مشخص می شود . کارخانه ی سازنده ی شگل موظف است برگه ی گواهی سلامت فنی را همراه با شگل به خریدار عرضه نماید.
تمام شگل هایی که عملیات حرارتی و سخت کاری روی آنها انجام شده باید مورد آزمون Proof Test قرار گیرند که این آزمون باید توسط بازرس مجرب انجام شود.
برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی روی فولاد آهنگری شده را با پوشش گالوانیزه روی یا کادمیوم می پوشانند. اندازه ی شگل ها براساس قطر بدنه ی آنها تعیین می شود . شگل ها کاربرد گسترده ای در عملیات باربرداری داشته و باید به دقت مورد استفاده و بازرسی قرار گیرند .
براساس استاندارد کارخانجات سازنده ی شگل موظفند موارد زیر را به صورت خوانا به صورت دائمی روی بدنه ی شگل حک کنند:
1 – نام سازنده ( نام تجاری آن )
2 – اندازه ی شگل
3 – ظرفیت مجاز شگل (SWL)
در اغلب شگل ها پین به شکل پیچی و مستقیم درون سوراخ چشمی شگل قرار می گیرد.
لازم به ذکر است که شگل های با پین غیرپیچی معمولا برای بلند کردن بار به صورت عمودی می توانند فشارهای جانبی ناشی از بار را هم تحمل کنند.
گاهی شگل هایی با پین پیچ و مهره ای نیز تولید می شود که از این شگل ها برای جاهایی که نیاز نیست تا شگل به طور مکرر باز و بسته شود استفاده می شودبه عبارت دیگر این شگل ها برای نصب های طولانی و دائم به کار می روند.
مطابق با استاندارد BS شگل ها طبق جدول زیر تقسیم بندی می شوند و کاربرد هر یک نیز مشخص شده است :

موارد ایمنی و بازرسی کار باشگل

بازرسی جرثقیل 

  • هرگز بدون آگاهی و تجربه ی لازم و شناخت خطرات، تجهیزات باربرداری مانند شگل را به کار نگیرید.
  • علامت شناسایی و میزان ظرفیت مجاز و علامت کیفیت روی بدنه ی شگل حک می شود.
  • از به کار بردن شگل های بدون علائم سازنده ، تناژ و… خودداری کنید.
  • قبل از کار و قبل از برگرداندن شگل به انبار شگل ها را از لحاظ ضعیف شدگی ، آسیب دیدگی ، خوردگی ، زنگ زدگی ، کج شدگی و … بازرسی کنید.
  • پین شگل را از لحاظ سالم بودن ، صاف بودن ، خمیدگی ، ترک خوردگی و هرگونه آسیب دیگر بازرسی کنید.
  • پین شگل باید به راحتی و با کمترین نیروی لازم درون چشمی شگل قرار گیرد و محکم شود.
  • پین هایی را که رزوه ی آن خراب شده به کار نگیرید.
  • از قرار دادن میله ی گرد ، پیچ ، مفتول و … به جای پین شگل خودداری کنید زیرا بار باعث خمیدگی آنها می شود.
  • جابه جا کردن پین های شگل های مختلف با اندازه های متفاوت ممنوع است .
  • اگر مقدار ضعیف شدگی شگل و اجزای آن بیش از 10% مقدار اولیه ی آن باشد شگل را به کار نگیرید .
  • هرگونه عملیات کار گرم نظیر جوشکاری روی اجزای شگل ممنوع است
  • برای شناسایی شگل های ناایمن از شگل های ایمن ، از سیستم کدهای رنگی استفاده می شود.در این سیستم تجهیزاتی که به هر دلیل ناایمن هستند رنگ قرمز داشته و باید از رده خارج شوند و تجهیزاتی که مورد تأیید ایمنی می باشند رنگ سبز دارند.

بازرسی جرثقیل  بازرسی شگل 

  • پینهای پیچی شگل را هنگام استفاده پس از محکم کردن مقدار کمی به آرامی شل کنید تا از باز شدن آن هنگام برداشتن بار جلوگیری شود.
  • برای افزایش ضریب ایمنی ، از اشپیل برای جلوگیری از در رفتن ناگهانی پین شگل استفاده می شود.
  • شگل برای تحمل نیروهای عمودی طراحی شده است نیروهای جانبی و مورب موجب تنش و آسیب دیدگی در شگل خواهد شد .
  • اگر سیم بکسل بدون چشمی باشد هنگام کار باشگل احتمال آسیب دیدگی و پارگی سیم بکسل بسیار زیاد خواهد بود.
  • اگر دهانه ی شگل بیش از اندازه باز شود پین به درستی درون آن قرار نمی گیرد که این امر خطرناک است.
  • اگر از چند اسلینگ برای جابه جایی بار استفاده می کنید از شگل نعل اسبی که به اندازه ی کافی بزرگ است استفاده کنید تا چشمی های اسلینگ به طور ایمن روی قسمت نعل اسبی قرار گیرند . قلاب جرثقیل حتما باید روی پین شگل قرار داشته باشد.
  • معمولا شگل های D شکل برای جابه جایی بار با زنجیر به کار می روند.
  • ضربه و حرکت بار روی شگل می تواند باعث شل شدگی و در رفتن پین شود که در این صورت امکان سقوط بار وجود دارد.برای جلوگیری از این کار از پین های پیچ و مهره ای یا اشپیل دار استفاده کنید.
  • برای جابه جایی ورق های بزرگ فلزی از نوعی شگل مخصوص برای این کار استفاده می شود که پین آن از درون سوراخ ورق فلزی وارد شده و شگل به قلاب جرثقیل وصل می شود .
  • فاکتور ایمنی در طراحی شگل ها 6 برابر SWL آنها است.
  • همواره شگل ها را به طور مناسب نگهداری و حمل کنید .

راه های ارتباطی ما :

 

02188930943

09128898594

 

 

 

 

 

 

 

بازرسی لودر

شرکت بازرسی فنی PHQ

بازرسی فنی و صدور گزارش فنی کامل و صدور گواهی سلامت ایمنی و استاندارد انواع جرثقیل ها و ماشین آلات

لودر چیست : انواع لودر چه کاربرهایی دارند

بازرسی لودر

لودر های چرخ زنجیری

لودرهای چرخ زنجیری مانند لودرهای چرخ لاستیکی عمل می‌کنند

با این تفاوت که فشار کمی که بر زمین وارد می‌کنند باعث می‌شود که لودرهای با چرخ زنجیردار بتوانند در زمینهایی کار کنند

که قابل استفاده برای لودرهای لاستیک دار نیستند.

اصطکاک زیاد آنها با زمین باعث می‌شود که بتوانند نهایت استفاده را از قدرت موتور درکندن زمین بنمایند و چون زنجیر دارند

هنگام کار در مناطق دارای سنگهای تیز خطر پاره شدن لاستیک وجود ندارد.

لودرهای زنجیردار قادر به حرکت برروی سطحهای باشیب جانبی ۳۵٪می‌باشند در صورتی که این رقم برای لودر چرخ لاستیکی ۱۵٪ است

همچنین لودر زنجیردار می‌تواند از شیب ۶۰٪ بالا برود در حالیکه این رقم برای لودر لاستیک دار به حدود ۳۰٪ محدود می‌شود.

سرعت لودر زنجیردار خیلی کمتر از لودر لاستیک داربوده به همین علت در مواردی که فاصله

حمل مواد و بازگشت به محل بارگیری زیاد باشد راندمان این ماشین نسبت به نوع لاستیک دار پایین است.

بازرسی لودر

لودرهای چرخ لاستیکی

لودر های چرخ لاستیکی عمدتاً در عملیات هایی که سرعت بیشتری مد نظر است بگار میروند.

بکهولودر

این مدل عملکرد مناسب و کنترل شده ای رد حفاری های شهری داشته

و همینطور در ساخت و سازهای کوچک درون شهری آسیب بسیار کمتری به اطراف محل حفاری وارد میکند.

کاربرد لودر بجای لیفتراک

گاهی بر روی لودر ها بجای جام ابزارهای دیگری نصب میکنند که قابلیت های جدید به آنها اضافه میکند ، مانند گرفتن و بلند کردن اجسام. یا حتی عملکردی شبیه به لیفتراک.

کاربرد لودر بجای لوله بر

چنگک های گیرنده ای در لودر ها وجود دارد که بجای جام بسته میشون

د و امکان استفاده از لودر برای حمل و باززدن لوله ها و تنه های درخت را میسر میکنند.

سلام

بازرسی لودر

در این ویدئو آشنایی با لودر و نحوه کارکرد آن را می بینیم:

لودر یکی از متداول‌ترین ماشین آلاتی است که در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مورد استفاده

قرار می‌گیرد.این ماشین در حین حرکت به جلو، زمین را کنده و عملیات خاکبرداری و خاکریزی انجام می دهد.

برای به کارگیری و بهره برداری از این ماشین، به حضور اشخاص متخصص و

با تجربه‌ای نیاز است که توانایی و تجربه رانندگی با لودر را داشته باشندزیرا تخصص و تجربه راننده باعث کاهش احتمال خطا می‌شود و از جهت دیگر،

روند انجام پروژه را نیز سرعت می‌بخشد

https://www.aparat.com/v/DdEH

راه های ارتباطی ما :
www.phq.ir
02188930943
09121154318
یا فرم

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

عملیات باربرداری ایمن: اهمیت، اصول و روش‌ها

مقدمه

عملیات باربرداری یکی از مراحل حیاتی در صنعت ساخت‌وساز و سایر صنایع مرتبط با حمل و نقل سنگین است. ایمنی در این عملیات نه‌تنها باعث کاهش خطرات ناشی از بروز حوادث می‌شود، بلکه بهره‌وری و کارایی را نیز افزایش می‌دهد. بدون اجرای مناسب و رعایت اصول ایمنی، احتمال بروز حادثه، آسیب‌های جانی و خسارات مالی به شدت افزایش می‌یابد.

اهمیت عملیات باربرداری ایمن

عملیات باربرداری به فرآیندی اشاره دارد که در آن بارهای سنگین یا حجیم با استفاده از تجهیزات مخصوص جابه‌جا می‌شوند. این فرآیند در بسیاری از صنایع از جمله ساخت‌وساز، بندرها، معادن و صنعت نفت و گاز اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که باربرداری نیازمند استفاده از تجهیزات خاصی همچون جرثقیل‌ها، بالابرها و سایر دستگاه‌های مکانیکی است، هرگونه نقص در رعایت ایمنی می‌تواند باعث ایجاد خطرات جدی شود.

  • حفظ سلامت کارکنان
  • جلوگیری از خسارات مالی
  • افزایش بهره‌وری
  • پیروی از قوانین و مقررات ایمنی
عملیات باربرداری ایمن

اصول عملیات باربرداری ایمن

برای انجام یک عملیات باربرداری ایمن، باید اصولی خاص رعایت شود که شامل موارد زیر است:

  1. آموزش کارکنان
    هر فردی که در عملیات باربرداری شرکت دارد، باید به طور کامل با نحوه عملکرد تجهیزات و اصول ایمنی آشنا باشد. آموزش کارکنان نه تنها باعث افزایش سطح ایمنی می‌شود، بلکه به بهبود کارایی عملیات نیز کمک می‌کند.
  2. بررسی و انتخاب تجهیزات مناسب
    استفاده از تجهیزات مناسب برای نوع بار و شرایط محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب صحیح جرثقیل، زنجیر، قلاب و سایر ابزارهای مورد نیاز می‌تواند مانع از بروز مشکلات و حوادث غیرمنتظره شود.
  3. ارزیابی خطرات محیطی
    محیط کاری که عملیات باربرداری در آن انجام می‌شود باید به دقت بررسی شود. عواملی مانند سطح زمین، موانع اطراف، شرایط آب و هوایی و نوع بار باید در نظر گرفته شوند.
  4. توزیع صحیح بار
    توزیع متوازن بار بر روی تجهیزات باربرداری از اهمیت زیادی برخوردار است. عدم تعادل در توزیع بار می‌تواند باعث افتادن بار یا حتی واژگونی جرثقیل شود.
  5. بازرسی تجهیزات قبل از شروع عملیات
    تمامی تجهیزات باربرداری باید قبل از شروع عملیات به دقت بررسی شوند. حتی کوچک‌ترین نقص فنی در تجهیزات می‌تواند به بروز حادثه منجر شود.

تجهیزات مهم در عملیات باربرداری

  1. جرثقیل‌ها
    جرثقیل‌ها اصلی‌ترین ابزار برای باربرداری سنگین هستند. بسته به نوع عملیات، انواع مختلف جرثقیل‌ها مانند جرثقیل‌های سقفی، موبایل و تاورکرین استفاده می‌شوند.
  2. زنجیرها و قلاب‌ها
    زنجیرها و قلاب‌ها جزء اصلی سیستم باربرداری هستند. انتخاب زنجیرهای با ظرفیت مناسب برای بار و نوع قلاب‌ها بسیار مهم است.
  3. بالابرها
    بالابرها معمولاً برای جابجایی بارهای کوچک‌تر یا در ارتفاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات باید به دقت بازرسی و تعمیر شوند تا از عملکرد ایمن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

قوانین و استانداردهای ایمنی باربرداری

در بسیاری از کشورها، قوانین و استانداردهای دقیقی برای عملیات باربرداری وضع شده است. این استانداردها شامل مقرراتی درباره نحوه استفاده از تجهیزات، آموزش کارکنان، و شرایط محیط کاری است. از جمله استانداردهای مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد OSHA (اداره ایمنی و سلامت شغلی)
  • استانداردهای ISO
  • استانداردهای ملی ایمنی در هر کشور

روش‌های پیشگیری از حوادث در عملیات باربرداری

  1. استفاده از تجهیزات حفاظتی فردی (PPE)
    کارکنان باید از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی، دستکش، کفش‌های ایمنی و کمربندهای ایمنی استفاده کنند تا در صورت بروز حادثه، آسیب‌های احتمالی کاهش یابد.
  2. علائم هشدار دهنده
    استفاده از علائم هشدار دهنده در محیط‌های کاری که عملیات باربرداری در آن‌ها انجام می‌شود، به منظور اطلاع‌رسانی به سایر کارکنان و جلوگیری از ورود به مناطق خطرناک ضروری است.
  3. بازرسی دوره‌ای تجهیزات
    تمامی تجهیزات باربرداری باید به طور منظم و دوره‌ای توسط کارشناسان مجرب بازرسی شوند تا از عملکرد صحیح و ایمنی آن‌ها اطمینان حاصل شود.

نقش مدیران در ایمنی عملیات باربرداری

مدیران پروژه‌ها نقش کلیدی در تضمین ایمنی عملیات باربرداری دارند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که تمامی کارکنان آموزش‌های لازم را دیده‌اند و تجهیزات به درستی انتخاب و استفاده می‌شوند.

چک‌لیست ایمنی برای عملیات باربرداری

استفاده از چک‌لیست‌های ایمنی قبل از شروع هر عملیات باربرداری می‌تواند به اطمینان از رعایت تمامی استانداردهای ایمنی کمک کند. این چک‌لیست‌ها باید شامل مواردی مانند بررسی تجهیزات، آموزش کارکنان و ارزیابی شرایط محیطی باشد.

در اینجا یک جدول به زبان فارسی برای موضوع عملیات باربرداری ایمن ارائه شده است:

جنبهتوضیحات
بازرسی قبل از باربرداریبررسی جرثقیل، تسمه‌ها و سایر تجهیزات برای هرگونه ساییدگی، خرابی یا نقص.
ارزیابی بارتعیین وزن، تعادل و مرکز ثقل بار.
نصب تجهیزات باربرداریاتصال صحیح تجهیزات باربرداری به بار، اطمینان از تعادل و محکم بودن آن.
آموزش اپراتور جرثقیلاطمینان از این‌که اپراتور جرثقیل دارای گواهینامه و آموزش‌های لازم برای عملیات است.
منطقه ایمنیایجاد منطقه ایمنی و دور نگه داشتن افراد غیرضروری از منطقه باربرداری.
ارتباطاتاستفاده از علائم واضح یا ارتباط رادیویی بین اپراتور و تیم زمینی.
شرایط آب و هوایینظارت بر شرایط جوی برای اطمینان از ایمنی باربرداری، به خصوص باد و باران.
اجرای باربرداریبار را به آرامی و یکنواخت بلند کنید، از حرکت‌های ناگهانی و سریع جلوگیری کنید.
بازرسی بعد از باربرداریبعد از عملیات، تجهیزات را دوباره بررسی کنید تا از عدم وقوع آسیب مطمئن شوید.

نکات کلیدی در عملیات باربرداری ایمن

برای اجرای موفقیت‌آمیز و ایمن عملیات باربرداری، برخی نکات کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. این نکات نه تنها به کاهش خطرات و حوادث کمک می‌کنند، بلکه به بهبود کارایی و عملکرد کلی عملیات نیز منجر می‌شوند.

  1. استفاده از نقشه و برنامه‌ریزی دقیق
    عملیات باربرداری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. این برنامه باید شامل تمامی جزئیات مربوط به نوع بار، تجهیزات مورد استفاده، مسیر حرکت جرثقیل و عوامل محیطی باشد. استفاده از نقشه برای تعیین محل دقیق قرارگیری تجهیزات و چیدمان محیطی کمک می‌کند تا از تداخلات احتمالی و خطرات محیطی جلوگیری شود.
  2. هماهنگی بین اعضای تیم
    عملیات باربرداری یک کار تیمی است و هماهنگی بین اعضای تیم از اهمیت بالایی برخوردار است. تیم باربرداری باید شامل اپراتورهای جرثقیل، تکنسین‌ها، مدیران و سایر افراد مرتبط باشد که به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. استفاده از علائم و دستورالعمل‌های استاندارد در حین عملیات می‌تواند به ایجاد هماهنگی بهتر کمک کند.
  3. اطلاع‌رسانی به سایر کارکنان
    عملیات باربرداری در محیط‌های کاری ممکن است باعث ایجاد خطرات برای سایر کارکنان شود. بنابراین، ضروری است که تمامی افرادی که در نزدیکی محل عملیات کار می‌کنند، از زمان و محل باربرداری آگاه شوند. استفاده از علامت‌های هشداردهنده و نوارهای ایمنی برای محدود کردن دسترسی به محل باربرداری بسیار مهم است.
  4. استفاده از سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ
    امروزه بسیاری از تجهیزات باربرداری مجهز به سیستم‌های پیشرفته کنترل و مانیتورینگ هستند که امکان نظارت بر وضعیت تجهیزات و بار را فراهم می‌کنند. این سیستم‌ها می‌توانند از طریق نمایش اطلاعاتی مانند وزن بار، ارتفاع بلند شدن و زاویه بوم جرثقیل، به اپراتور کمک کنند تا عملیات باربرداری را با دقت و ایمنی بیشتری انجام دهد.

انواع جرثقیل‌ها در عملیات باربرداری

در عملیات باربرداری، بسته به نوع پروژه و بار، انواع مختلفی از جرثقیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این جرثقیل‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آنها را برای کاربردهای خاصی مناسب می‌کند.

  1. جرثقیل‌های سقفی
    این نوع جرثقیل‌ها معمولاً در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند و برای جابجایی بارها در یک مسیر ثابت در طول سقف یک سازه به کار می‌روند. جرثقیل‌های سقفی به دلیل ثبات بالا و کارایی در محیط‌های داخلی برای جابجایی بارهای سنگین در انبارها و کارخانجات بسیار مناسب هستند.
  2. جرثقیل‌های موبایل
    این نوع جرثقیل‌ها قابلیت حرکت دارند و برای عملیات باربرداری در محیط‌های باز و پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جرثقیل‌های موبایل دارای قابلیت‌های مختلفی از جمله بازوهای تلسکوپی و بوم‌های بلند هستند که به آنها امکان می‌دهد بارهای سنگین را در مسافت‌های طولانی جابجا کنند.
  3. تاورکرین‌ها
    تاورکرین‌ها عمدتاً در پروژه‌های ساختمانی بزرگ و ساختمان‌های بلند به کار می‌روند. این جرثقیل‌ها دارای ارتفاع بسیار بالا و بوم‌های طولانی هستند که امکان جابجایی بار در ارتفاعات بالا را فراهم می‌کنند. تاورکرین‌ها معمولاً به صورت ثابت در محل پروژه نصب می‌شوند و توانایی باربرداری‌های سنگین و دقیق را دارند.
  4. جرثقیل‌های بوم مفصلی
    این نوع جرثقیل‌ها دارای بومی هستند که از چندین بخش مفصل‌دار تشکیل شده است و قابلیت تغییر زاویه و حرکت انعطاف‌پذیر دارد. جرثقیل‌های بوم مفصلی برای جابجایی بار در فضاهای محدود و با دسترسی دشوار مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، برای پروژه‌های خاص بسیار مفید هستند.
عملیات باربرداری ایمن

استانداردها و مقررات ایمنی در عملیات باربرداری

در عملیات باربرداری، رعایت استانداردهای ایمنی الزامی است تا از بروز حوادث و خسارات جلوگیری شود. چندین سازمان معتبر در سطح جهانی و ملی استانداردهای دقیقی برای ایمنی در عملیات باربرداری تدوین کرده‌اند.

  1. استانداردهای OSHA (اداره ایمنی و سلامت شغلی آمریکا)
    این سازمان استانداردهای دقیقی برای تجهیزات باربرداری و روش‌های اجرای عملیات باربرداری ایمن تعیین کرده است. OSHA مقرراتی برای جرثقیل‌ها، تجهیزات ایمنی فردی (PPE) و نحوه کار با بارهای سنگین تدوین کرده است که باید به‌طور کامل رعایت شود.
  2. استانداردهای ISO
    استانداردهای بین‌المللی ISO نیز شامل مقرراتی برای تجهیزات و روش‌های باربرداری ایمن است. ISO به‌ویژه در زمینه کیفیت تجهیزات، طراحی و بازرسی آنها نقش مهمی ایفا می‌کند.
  3. مقررات ملی
    هر کشور نیز بر اساس قوانین محلی خود مقرراتی برای ایمنی در عملیات باربرداری دارد. این مقررات معمولاً شامل گواهینامه‌ها و آموزش‌های لازم برای اپراتورها و بازرسان ایمنی، استانداردهای تجهیزات و الزامات گزارش‌دهی در صورت وقوع حادثه است.

روش‌های کاهش ریسک در عملیات باربرداری

برای کاهش ریسک در عملیات باربرداری، باید اقداماتی انجام شود که به طور مستقیم به کاهش احتمال بروز حوادث کمک می‌کند.

  1. آموزش مداوم کارکنان
    آموزش مداوم کارکنان در زمینه اصول ایمنی و عملکرد تجهیزات، از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش ریسک است. کارکنان باید به‌صورت دوره‌ای آموزش‌های جدید دریافت کنند تا از آخرین تغییرات در استانداردها و تکنیک‌های ایمنی آگاه شوند.
  2. بازرسی منظم تجهیزات
    بازرسی منظم تجهیزات قبل و بعد از هر عملیات باربرداری ضروری است. این بازرسی‌ها باید توسط افراد مجرب و با استفاده از چک‌لیست‌های دقیق انجام شود تا هر گونه نقص فنی پیش از شروع عملیات شناسایی و رفع شود.
  3. استفاده از تجهیزات ایمنی
    استفاده از تجهیزات ایمنی فردی (PPE) مانند کلاه ایمنی، کفش‌های ضد لغزش، دستکش و کمربند ایمنی، از بروز آسیب‌های جسمی در حین عملیات جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از سیستم‌های حفاظتی مکانیکی مانند مهارکننده‌ها و موانع فیزیکی برای کاهش خطرات محیطی بسیار مفید است.

چالش‌های عملیات باربرداری

عملیات باربرداری با چالش‌های مختلفی همراه است که می‌تواند عملکرد و ایمنی این فرآیند را تحت تأثیر قرار دهد.

  1. شرایط آب و هوایی نامساعد
    باربرداری در شرایط آب و هوایی نامساعد مانند باد شدید، باران یا برف می‌تواند خطرناک باشد. این شرایط باعث کاهش دید اپراتورها، کاهش چسبندگی بارها و کاهش دقت در جابجایی می‌شود.
  2. محیط‌های محدود و پیچیده
    عملیات باربرداری در محیط‌های محدود، مانند داخل ساختمان‌ها یا فضاهای صنعتی با موانع زیاد، نیازمند دقت بالا و استفاده از تجهیزات مناسب است. در این شرایط، استفاده از جرثقیل‌های بوم مفصلی یا جرثقیل‌های کوچک‌تر با قابلیت مانور بیشتر ممکن است ضروری باشد.
  3. تعادل بار
    یکی از چالش‌های اصلی در عملیات باربرداری، حفظ تعادل بار است. هرگونه عدم تعادل می‌تواند باعث سقوط بار یا واژگونی جرثقیل شود. به‌همین دلیل، باید از تجهیزات مناسب برای تقسیم وزن و تعادل بار استفاده شود.

نتیجه‌گیری

عملیات باربرداری ایمن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از تجهیزات مناسب، و رعایت استانداردهای ایمنی است. با توجه به ریسک‌های موجود در این عملیات، آموزش مستمر کارکنان، بازرسی تجهیزات و مدیریت صحیح خطرات از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین استفاده از جرثقیل‌ها و تجهیزات مناسب بر اساس نوع پروژه، شرایط محیطی و حجم بار می‌تواند باعث افزایش ایمنی و بهره‌وری عملیات شود.

در اینجا یک FAQ (پرسش‌های متداول) درباره عملیات باربرداری ایمن آورده شده است:

FAQ – عملیات باربرداری ایمن

1. عملیات باربرداری ایمن چیست؟
عملیات باربرداری ایمن به مجموعه‌ای از اقدامات و پروتکل‌ها گفته می‌شود که برای اطمینان از ایمنی در هنگام جابجایی و بلند کردن بارهای سنگین با استفاده از جرثقیل و سایر تجهیزات باربرداری انجام می‌شود.

2. چرا بازرسی تجهیزات قبل از باربرداری ضروری است؟
بازرسی تجهیزات قبل از باربرداری کمک می‌کند که هرگونه خرابی یا نقص در جرثقیل، تسمه‌ها یا سایر اجزاء شناسایی و برطرف شود تا از وقوع حوادث و خطرات جلوگیری شود.

3. چه کسانی باید در عملیات باربرداری حضور داشته باشند؟
تنها اپراتور جرثقیل، مهندسین ناظر و افراد متخصص در عملیات باربرداری باید حضور داشته باشند. سایر افراد باید در منطقه ایمنی قرار گیرند و از نزدیکی به محل باربرداری دوری کنند.

4. چگونه وزن و تعادل بار تعیین می‌شود؟
وزن بار باید توسط مهندسان یا متخصصان با استفاده از اسناد بار یا ابزارهای اندازه‌گیری تعیین شود. تعادل و مرکز ثقل نیز باید مشخص شود تا از وارونه شدن یا افتادن بار جلوگیری شود.

5. نقش آب و هوا در عملیات باربرداری چیست؟(عملیات باربرداری ایمن)
آب و هوا، به خصوص بادهای شدید و باران، می‌تواند بر عملیات باربرداری تاثیر منفی بگذارد. در شرایط نامساعد جوی، عملیات باید به تعویق بیفتد تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

6. چه علائم و ارتباطاتی در حین باربرداری استفاده می‌شود؟
از علائم دستی استاندارد یا دستگاه‌های ارتباطی مانند رادیو برای ارتباط بین اپراتور و کارگران زمینی استفاده می‌شود تا عملیات به‌طور هماهنگ و ایمن انجام شود.

7. بعد از باربرداری چه مراحلی باید طی شود؟
بعد از اتمام باربرداری، تجهیزات باید مجدداً بررسی شوند تا از عدم وجود آسیب یا خرابی اطمینان حاصل شود و در صورت لزوم تعمیرات لازم انجام گیرد.

(عملیات باربرداری ایمن)